nedeľa 4. januára 2015

Veľká škola

Vydýchla som si, keď som odišla z Bratislavy. Okamžite som nastúpila do veľkej školy v Trnavskom kraji na záskok za materskú. Veľká škola. Mala som prvákov a opäť plná plánov a nasadenia som sa vrhla do práce. Avšak stále som bola som stále v štádiu kedy som bola nespokojná, keď to nevyšlo podľa mojich predstáv. Stále som mala ,,hlasový problém,, , chcela som toho veľa urobiť....
Až časom si človek uvedomí, že prechádzal štádiami profesného vývoja. Musí si dať sebareflexiu, uvedomiť si svoje chyby a zlepšiť svoju sebavýchovu. Pracovať na sebe po osobnostnej i profesnej stránke. Veď nikto z neba učený a vychovaný nespadol. Takže som pracovala nielen s deťmi ale aj so sebou.
V tejto veľkej škole som mala chlapca s nediagnotikovaným ADHD. Takže ako  začiatočníčka som mala čo robiť, aby som to zvládla. Ale isto máte mnohé, mnohí skúsenosti, že takéto dieťa je občas menej problémové ako ,,zdravé" deti a je terčom výsmechu a častokrát vyprovokované od ostatných detí. V týchto mojich začiatkoch som si uvedomila, že treba deti hodnotiť ako motiváciu. Boli to obyčajné pluská a mínuská za rôzne skutky a prejavy. Chlapcovi s ADHD som vymyslela špeciálne hodnotenie. Dva poháriky, červená a zelená farba. Vždy keď išiel domov, prišiel ku mne a zhodnotil sa. Povedal mi, po celom dni, čo urobil dobre a dal si do jedného pohárika zelenú farbu. Povedal mi, aj čo nebolo dobré na jeho správaní a vtedy si dal do druhého pohárika červenú farbu ako STOP, toto nie je dobré. Zvykol si na to, že sa sám pýtal, kedy sa zhodnotí. Na konci týždňa sme spočítali zelenú a červenú farbu.
Keďže kolektív a stereotypy boli v tejto škole zabehnuté, musela som sa prispôsobiť. Avšak podarilo sa mi občas robiť ako som ja chcela. Mimo všetkých vychovávateliek som si zorganizovala dvakrát vystúpenie pre rodičov, mali sme dvakrát hľadanie pokladu na školskom dvore, letnú olympiádu. Vlastne to boli moje prvé kroky k tomu, aby som si vedela sama všetko naplánovať, nachystať a zrealizovať. Boli to moje súkromné malé projekty.
Avšak na konci školského roka ma čakalo nemilé prekvapenie-výpoveď. No  aspoň mi bolo umožnené urobiť si adaptačné vzdelanie a podala som si prihlášku na prvé kreditové vzdelávanie. Naučila sa byť samostatná v príprave a na nikoho sa nespoliehať.

sobota 3. januára 2015

Január plný nápadov

Vianočné leňošenie za nami a ja pomaly  rozmýšľam, čo budem celý január s deťmi robiť. V tomto príspevku nájdete veľa zaujímavých typov predovšetkým na tvorivú činnosť. Ale prepojím to aj s inými oblasťami TOV.

Zimný čajový dýchanok 

Krásna téma na projektovú činnosť, v ktorej môžete obsiahnuť esteticko-výchovnú, prírodovedno-environmentálnu i spoločensko-vednú oblasť výchovy.
Informácie o čaji nájdete napríklad na http://www.teekanne.sk/historiacaju.php
Videá nájdete YouTube, do kolónky si zadáte čajové plantáže, napríklad toto video je fajn: https://www.youtube.com/watch?v=f_c5V27Jjlk
Ak si chcete nájsť iný hrnček, zadajte do google Tea cup

Taktiež si môžete s deťmi urobiť koštovku čajov.
A nakoniec navrhnúť čajový hrnček.
predloha
čajový hrnček - predloha

predloha
čajový hrnček - predloha
















Zimné vločky

Individuálna činnosť
Pomôcky: taviaca pištoľ, 
                 náplne - ja som mala 7 mm, na jednu vločku 3-4 ks sme minuli.
                 pečiaci papier - jednoznačne ten, skúšala som na euroobal, kachličku, fóliu na farby na                                                  sklo, nejde to dole z toho.
                predlohu vločky - stačí vám jeden základný tvar
Predlohu sme si dali pod pečiaci papier, ten sme potom pretáčali, aby sa dalo na pečiaci papier urobiť viacej vločiek. Nezabudnite mať pri ruke písaciu potrebu, aby ste vzniknutú vločku hneď podpísali (na papier). 
Ide o individuálnu prácu, deti nevedeli až tak dobre s pištoľou narábať, slabo stláčali, robili tenké čiary, preto majte trpezlivosť. 
My ste to robili tri dni, kto chcel si vločku urobil. Schne to rýchlo. Manikúrovými nožničkami alebo malými detskými nožnicami treba odstrihnúť alebo opraviť tvar vločky. 
Až malo viac detí vločku urobenú, potreli sme bielou temperou alebo akrylkou a posypali ligotavým práškom. Keď farba zaschla, ihlou som prevliekla šnúrku na zavesenie. 
Na okno sa dá z toho urobiť ozdoba, je to dosť prácne prilepiť to tam. Skúšala som obojstrannú lepiacu penu, ale na okne ostal lepkavý kúsok. Lepiaca páska lepšia, ale radšej som to tam nenechala, lebo aj tá zvykne nechať lepkavé po sebe. Ak by som to mala nechať na okne, spojila by som pištoľou ešte všetky vločky do želaného tvaru, dala tam šnúrku a zavesila.

Športová TOV:
Papierová vojna: zo starých novín, papiera urobíme gule. Rozdelíme deti na dve skupiny, predelíme ich lanom (švihadlami). Deti gule hádžu na súperovo územie gule. Úlohou skupiny je do zvolania STOP mať na svojom území čo najmenej papierových gulí.

Prírodovedno-environmentálna TOV
Ak máte k dispozícii sneh, roztopte ho a zistite pod mikroskopom, či sa tam nachádzajú špinky. V mrazničke urobte ľadové kocky a stopujte koľko sa bude jedna kocka topiť.
- Kryštalizácia soli na chlpaté drôtiky



námet
zimné vločky

predloha
vločky - predloha


Snežítko

Toto bolo snežítko na skúšku urobené. 
Individuálna práca
Pomôcky: Pohár s vrchnákom, voda, postavička z kinderka, glycerín, trblietky
Postup: Taviacou pištoľou sme prilepili postavičku. Použila som kliešte, aby som to prilepila na dno. Ale najnovšie to budeme lepiť na vrchnák. Postavička musí schnúť aspoň 10 minút, aby sa trepaním neodlepila. Zalejeme vodou, kvapneme glycerín. 
Potom sme len pripevnili cencúle zo škrobovej hmoty na vonkajšiu strany pohára. Návod na škrobovú hmotu v článku Super hmota. Dobre reaguje s lepidlom z taviacej pištole. Ale táto hmota sa vo vode rozpúšťa. 
Nadávajte veľa glycerínu, potom sa robia hrčky z tých trblietok. 
Modrý efekt je len fľaša na pitie za snežítkom. 

námet
Snežítko


Snehuliaci a anjeli

Práca v malých skupinkách
Pomôcky na snehuliakov: Lekárske špachtle (dajú sa kúpiť v lekárni 100 ks), biela farba, filc, nožnice, lep, tenká fixka, očká


námet
snehuliaci a anjel

predloha
 anjel - predloha















pondelok 15. decembra 2014

Super hmota pokr.

Čo sa týka červenej hmoty, ktorú som robila doma ako druhú sa mi rozpadla. Predpokladám, že kvôli farbivu, ktoré som tam zamiešala. Alebo som to ešte mala nechať dlhšie na plotni a miešať.
Tak som na druhý deň doniesla  len bielu hmotu do ŠKD. Červený efekt sme dosiahli tým, že sme si dali na papier troška farby. Celkom pekný mramorovaný  efekt to chytilo. Sýtosť sa dosiahne množstvom farby. A deti tú farbu s hmotou ,,vymačkali". Odporúčam robiť s dvomi max. s troma deťmi naraz.
Postrehy:
1. Ja som robila na kartóne, ale odporúčam na pečiacom papier. Na  kancelársky alebo kartónový papier sa to lepí.
2. Ako deti hmotu mačkali, stávala sa vláčna, moc pritláčali na tmotu, keď robili placku, tak s nám to prilepovalo.
3. Robili sme hrubšie a aj tenšie kúsky, tak uvidím koľko to bude schnúť
4. Robila som špendlíkom hneď dierky na šnúrku
5. Dala som to hneď na radiátor a sušíme
6. A sušia sa z toho aj ruky, takže hodte si do kabelky aj krém na ruky
7. Zo 100 gramov škrobu a 2 balení sódy vyjde hmota cca pre 20 detí. Dnes som stihla 9 detí, vidíte na obrázku, a neminula som ani polovicu.
8. Čo ďalej sa dozviete o pár dní.






nedeľa 14. decembra 2014

Super hmota

Odkaz som našla na stránke http://www.mimibazar.cz/navod.php?id=13124

Tak som to skúsila.

Navážila som si 100 g škrobu a k tomu dve balenia sódy. Do pohára 100 ml vody, ale počas miešania som ešte troška cvrkla, miešala, miešala, 

Aj keď sa to zdá riedke, po vychladnutí je to pekné na modelovanie a vykrajovanie. 


Druhú časť som si zamiešala aj farbivo, stačila malá lyžička.


S deťmi si povykrajujeme srdiečka a iné tvary. Ako sa nám darilo sa dozviete zajtra. 






Vianočné inšpirácie


Adventný veniec


Deti pracovali vo dvojiciach.  Najprv vyfarbili, potom sme mašle dali a ozdôbky z papiera (stačí dierkovač, alebo iné vyrážačky) a malé plstené guľôčky. 


Anjelik

Z farebného papiera harmonika na šaty. Z bieleho papiera harmonika na krídla, alebo aj predkresliť tvar krídel. Hlavička na tvár. Lepili sme s lepiacou pištoľou.



Vianočná hviezda

Jednoduchá hviezda, zvládli to aj prváci a druháci. V návode je horná časť, spodná časť sa len do kríža podloží, prilepí do stredu a opäť každú prilepíme na tú vrchnú. Odporúčam použiť na spojenie obojstrannou páskou.




Vianočné ozdoby

Deťom som urobila makety z bieleho papieru. Tie si prekreslili na farebný papier po 4 ks, prehli na polovicu a prilepovali k sebe. Pri poslednej časti sme dali šnúrku na zavesenie a prilepili poslednú časť.

Snežítko 

Opäť troška googlenia: snow globe. Vyhľadala tvar, na výkres prefotila pre deti a oni sa už realizovali. Trblienky sa dajú kúpiť za euro v Tedi obchode, možno v Kik.


        šablóna

Medovníkový domček
do google Gingerbread House a odporúčam, ak máte pc, urobte deťom náhľad, inšpiráciu farebných obrázkov medovníkových domčekov, pre ich lepšiu predstavivosť.




Vianočný stromček
Hľadala som nejakú peknú inšpiráciu a keďže máme nepekné dvere, vnútro do herne, tak som sa rozhodla, že každé dieťa prispeje svojou rukou ku dielu. Toto boli moje inšpirácie.

ALE: Na prvom obrázku je vidno, že je to jedna ruka a druhý je až moc strakatý. Deti spravili návrh ozdoby z predchádzajúcich tvarov, navrch sme dali hviezdu, ktorej návod je vyššie, vločky sme na naučili vystrihovať a tie zlaté tašky sú miesta, kde celý týždeň môžu dávať vianočnú poštu, darček, drobnosť pre kamaráta, kamarátku a na konci týždňa si to rozdáme. A na vrchu sú anjelici, čo nás strážia.



utorok 9. decembra 2014

Kreslíme

Uvedomujem si, že detská kresba prechádza svojím vývojom. Ale myslím si, že som s deťmi od toho, aby som ich smerovala správnym smerom aj v kreslení. Nebojím sa povedať, že tak ako učiteľ vráti zošiť z matematiky alebo slovenčiny s chybou, i ja vraciam deti späť do lavice, aby skúsili vylepšiť svoj výtvor. Najčastejšie sa stretávam:
- biele miesta, slabo vyfarbené,
- postavy s nenakreslenými časťami tela, alebo oblečenia,
- zvieratá stojace na dvoch nohách,
- postavy a veci vo vzduchu,
- prázdne miesta, nevyužitý priestor,
- veľkosť postáv vzhľadom na umiestnenie v priestore (v pozadí rovnaká veľkosť ako vpredu).
Ako som v prechádzajúcom príspevku spomínala, hneď pri prvom kroku nám nastal problém. Nákres bol síce na tabuli, ale deti nemali zosobnenú predstavu o tom, ako sa kreslí strom. S kmeňom, konárami a korunou. Priznávam, ani ja moc neviem pekne kresliť, ale ak to neviem, neznamená to, že sa tomu zďaleka vyhnem a nemôžem u detí kreslenie formovať. Keď sa chystám na ďalší deň, alebo zistím, že niečo chcem zlepšiť, googlim. Ohľadom kreslenia zadávam HOW TO DRAW ... a dopíšem si konkrétne po anglicky danú vec, v tomto prípade TREE.
Teda pri tvorbe vtáčieho snemu sme museli prerušiť pôvodnú činnosť. Rozdala som deťom papier a na tabuľu som im predkresľovala strom. Popri tom som im slovne označovala, čo sú korene, kmeň, konáre, koruna, listy. A tak sme trénovali kreslenie stromu. Na ďalší deň som vytlačila ako sa kreslí strom a prilepila som im to k ďalším HOW TO DRAW...
Všimla som si, že deti si radšej vyberali ihličnatý strom ako listnatý. Na porovnanie pripájam stromy pred a po. Máme čo vylepšovať, ale ide to, len treba chcieť a byť dôsledný.
Ak kreslíme na nejakú tému, robíme to hromadne. Avšak dám si tú námahu a individuálne preberiem s každým dieťaťom jeho výtvor. Robíme reflexiu: Čo si nakreslil? Popíš mi obrázok? Prečo je to takto nakreslené? Si spokojný s výtvorom? Ak by si to znova kreslil, čo by si zlepšil? atď. Samozrejme deti chválim a povzbudzujem pre ich motiváciu sa snažiť ešte viac. A tým pádom, ak sa mi zdá, že sa dá niečo vylepšiť, s povzbudzujúcimi slovami poviem: Máš to pekné, páči sa mi to, ale tie biele miesta do farbi, alebo Čo myslíš, zmestilo by sa tam ešte niečo? atď...Postupne odstraňujeme nedostatky, ktoré som vyššie spomínala.
Aké máte vy s kreslením skúsenosti? Čo ste si všimli? Tento príspevok slúži i na vašu sebareflexiu.

Pred:

Po:



Vtáčí snem

Na začiatku decembra stále len pršalo. Jesenné výtvory všetky, ktoré som si naplánovala sme urobili a zdalo sa mi skoro začať s vianočnými. Na vianočný bazár nemusíme s deťmi robiť nič, takže si pomaly s deťmi tvoríme až do Vianoc ozdôbky a maličkosti. Ostal mi teda na prelome novembra a decembra čas, aby sme robili aj niečo iné, čo sa netýkalo ročného obdobia. Pre deti to bolo príjemná aktivita. Na porovnanie ukazujem obrázok, ktorý som si našla na internete.

Keďže nie sme v meste a je deťom i mne bližšia príroda, rozhodla som sa situovať vtáčiky na stromy. Aktivitu sme robili na trikrát, každý deň kúsok. Myslím si, že je to pre deti a hlavne pri takom počte lepšie, keďže počas dňa chceme stihnúť aj voľnú hru, ísť von a iné. 
Vek: 1. ročník - 9. ročník
Vstupná motivácia: Zapojíme rozvoj zručností, dáme priestor deťom na brainstorming. O čom sa môžu vtáčiky dohadovať? Na čom môžu spolupracovať? Aké pravidlá pri rozprávaní sa by mali dodržiavať?
Pomôcky: Tvrdý malý výkres, vodovky, čierne tenké fixky (nie detské, klasické), voda, prsty :)
Postup: 
1.Deťom názorne ukážem na tabuľu postup a  prvý krok im predkreslím - konáre. Následne kreslia deti. ALE ČO SA NESTALO? MY (1. a 2. ročník) SME NEVEDELI KRESLIŤ KONÁRE. Prvý problém na svete, o ktorom píšem v nasledujúcom príspevku. 
2. Ak rýchlo zvládnete prvý krok, otláčate prsty natreté vodovkami. Deti majú veľa prštekov. Nerobím to temperami, lebo tie idú ťažšie dole. Nezabudnite vyhrnúť rukávy a smelo do toho. Podľa toho, ako poznáte dynamiku svojej skupiny, alebo vzhľadom na počet pomôcok, môžete vystriedať činnosť na voľnú hru a po malých skupinkách otláčať prsty. Budete to mať viac pod kontrolou a pre deti bude možno príjemnejšia individuálny prístup. 
3. Tenkými fixkami dokresľujeme zobáčiky, nôžky, krídla, perie... Opäť vzhľadom na počet fixiek individuálna činnosť, ja osobne uprednostňujem menšiu skupinu, pracujem vždy max. s troma deťmi.
4. Nezabudnite všetky deti pochváliť a ohodnotiť, ak máte zavedený systém hodnotenia.
Príjemnú zábavu. 


Vtáctvo-maľovanie prstami