utorok 9. decembra 2014

Kreslíme

Uvedomujem si, že detská kresba prechádza svojím vývojom. Ale myslím si, že som s deťmi od toho, aby som ich smerovala správnym smerom aj v kreslení. Nebojím sa povedať, že tak ako učiteľ vráti zošiť z matematiky alebo slovenčiny s chybou, i ja vraciam deti späť do lavice, aby skúsili vylepšiť svoj výtvor. Najčastejšie sa stretávam:
- biele miesta, slabo vyfarbené,
- postavy s nenakreslenými časťami tela, alebo oblečenia,
- zvieratá stojace na dvoch nohách,
- postavy a veci vo vzduchu,
- prázdne miesta, nevyužitý priestor,
- veľkosť postáv vzhľadom na umiestnenie v priestore (v pozadí rovnaká veľkosť ako vpredu).
Ako som v prechádzajúcom príspevku spomínala, hneď pri prvom kroku nám nastal problém. Nákres bol síce na tabuli, ale deti nemali zosobnenú predstavu o tom, ako sa kreslí strom. S kmeňom, konárami a korunou. Priznávam, ani ja moc neviem pekne kresliť, ale ak to neviem, neznamená to, že sa tomu zďaleka vyhnem a nemôžem u detí kreslenie formovať. Keď sa chystám na ďalší deň, alebo zistím, že niečo chcem zlepšiť, googlim. Ohľadom kreslenia zadávam HOW TO DRAW ... a dopíšem si konkrétne po anglicky danú vec, v tomto prípade TREE.
Teda pri tvorbe vtáčieho snemu sme museli prerušiť pôvodnú činnosť. Rozdala som deťom papier a na tabuľu som im predkresľovala strom. Popri tom som im slovne označovala, čo sú korene, kmeň, konáre, koruna, listy. A tak sme trénovali kreslenie stromu. Na ďalší deň som vytlačila ako sa kreslí strom a prilepila som im to k ďalším HOW TO DRAW...
Všimla som si, že deti si radšej vyberali ihličnatý strom ako listnatý. Na porovnanie pripájam stromy pred a po. Máme čo vylepšovať, ale ide to, len treba chcieť a byť dôsledný.
Ak kreslíme na nejakú tému, robíme to hromadne. Avšak dám si tú námahu a individuálne preberiem s každým dieťaťom jeho výtvor. Robíme reflexiu: Čo si nakreslil? Popíš mi obrázok? Prečo je to takto nakreslené? Si spokojný s výtvorom? Ak by si to znova kreslil, čo by si zlepšil? atď. Samozrejme deti chválim a povzbudzujem pre ich motiváciu sa snažiť ešte viac. A tým pádom, ak sa mi zdá, že sa dá niečo vylepšiť, s povzbudzujúcimi slovami poviem: Máš to pekné, páči sa mi to, ale tie biele miesta do farbi, alebo Čo myslíš, zmestilo by sa tam ešte niečo? atď...Postupne odstraňujeme nedostatky, ktoré som vyššie spomínala.
Aké máte vy s kreslením skúsenosti? Čo ste si všimli? Tento príspevok slúži i na vašu sebareflexiu.

Pred:

Po:



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára