štvrtok 12. februára 2015

Denný režim, hodiny 1. časť


Učiteľka angličtiny mi hovorí: ,,Prosím ťa, idem s tretiakmi preberať čas - hodiny, prosím ťa môžeš ich to doučiť po slovensky? Veď oni nevedia určovať čas." Toto mi potvrdili aj iné učiteľky. Čo si ja pamätám, my sme sa to učili na Prvouke v prvom ročníku. Takže tu je projekt na túto problematiku. Ja som si na ňu vyčlenila dva týždne, ale opakovanie matka múdrosti, takže sa ich budem každý deň a každú chvíľu pýtať,  koľko je hodín.

1. krok: Máte v herni hodiny? Ja som si do herne zaobstarala veľké hodiny, dala ich nad tabuľu. Vizualizácia naša každodenná.

Deň 1.: 
Motivácia: Hádanky
Idú vo dne, idú v noci, bez jedla a bez pomoci. Nemá konca dlhá cesta, a predsa sa nehnú z miesta. 
- Poznám taký oriešok, čo je plný koliesok. (HODINY)
Rúčka malá, rúčka veľká a tá tretia majiteľka. (HODINY)
- Na veži sedím, nie som vták, vo vrecku ležím tiki – tak. (HODINY)
- Kto nemá ani jeden prštek, aj keď má obe ručičky? (HODINY)

Otázky: Kedy sa ty pýtaš, koľko je hodín? Prečo by sme mali vedieť, koľko je hodín? Čo by sa stalo, keby si nepoznal hodiny? Čo by sa stalo, keby nikto na Zemi nepoznal hodiny?

Výroba hodín
- maketa hodín, farbičky, staré CD, lepidlo, papierový tanier, farebné pripináčiky, taviaca lepiaca pištoľ.
Jeden deň som robila s prvákmi, druhý deň s druhákmi. Vyfarbili, vystrihli, nalepili. Ja som dala len pripinky a aby nevypadli a deti sa o ne nepichli, zozadu som dala lepidlo z pištole.
Ale pripinky na papierových tanieroch som troška kliešťami skrátila, a potom dala lep.

Hodinky zo starého CD (CD som zbierala dlhšiu dobu) :) Spodok je z kartónu, skúšali sme aj z tvrdého papiera,
ale spadli tie hodinky.
hodiny
hodinypredloha

hodinyhodiny




Deň 2.:
Poďme na to poporiadku. Nie je prvoradé naučiť deti presne hodiny, ale aby sa dokázali orientovať v čase a mali predstavu, čo sú časti dňa a aký je režim dňa.
Poskytnite deťom základné informácie o tom, koľko hodín má deň, koľko dní má rok. Oboznámte ich, že Zem sa točí okolo svojej osi, preto sa nám strieda noc a deň, a zároveň sa točí okolo slnka, preto sa nám striedajú ročné obdobia. 
Postavte deti do kruhu a do stredu dajte loptu predstavujúcu slnko. Deti predstavujú Zem. Ich úlohou je točiť sa okolo vlastnej osi i okolo ,,slnka".

Pantomíma: Deti si za dverami pripravia scénku, vďaka ktorej ostatné deti budú hádať, o aké ročné obdobie ide.

Deň 3.:
Režim dňa. Oboznámte deti, čo je to režim dňa. Aká postupnosť jednotlivých činností je počas dňa a aký čas sa s tým asi spája. 
Ja som to rozdelila:
- skoro ráno
- ráno
- desiata
- obed, poludnie
- po obede, popoludnie
- navečer
- večer
- noc
Pantomíma: Deti si pripravia scénku, z ktorej bude jasné, o akú časť dňa ide. 
Hádaj, čo kreslím: Kreslite na tabuľu alebo skicára na Pc vtipné jednoduché obrázky, z ktorých deti majú uhádnuť, o akú časť dňa ide. Pripisujte aj čas, aby si ho utvrdili.

Deň 4.: 
Stále opakujte režim dňa spojený s časom. 
Zoraď: Nachystajte si obrázky činností dňa. Úlohou detí je očíslovať ich podľa postupnosti.
Priraď: Rôzne obrázky,  kedy budú priraďovať k činnosti časti dňa.
Abeceda: Napíšte na tabuľu abecedu a vymýšľajte veci, činnosti, časti dňa, všetko, čo súvisí s témou.
Plagát: Vytlačte si viackrát obrázky činností dňa. Veľký výkres alebo plagátový papier si rozdelte na časti (Tabuľka nižšie pod obrázkami). Nalepujte spoločne jednotlivé činnosti do príslušnej tabuľky a vystavte si ju, aby ju deti pri opakovaní videli. Odporúčam písať približný čas, celé hodiny (napr. 12:00) vedľa obrázka. 


činnosti dňa
Režim dňa
činnosti dňa
Režim dňa



činnosti dňa

Režim dňa

Tabuľka režim dňa

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára