sobota 24. januára 2015

Životné zručnosti 2. časť

Dajme tomu, že ste sa zamysleli v 1. časti nad sebou, deťmi a vzťahu medzi vami.
Ak nemáte žiadny problém s deťmi a mali to šťastie na ,,dokonalé" deti, gratulujem. Ale myslím si, že aj v takomto kolektíve je čo vylepšovať a rozvoj životných zručností nikomu neuškodí.

Čo si to vyžaduje od vás ako pedagóga? Veľkú dávku trpezlivosti, dôslednoti, pochopenia a chuti pomôcť sebe i deťom.

1. Definujte problém
Čo vás najviac trápi vo vzťahu medzi deťmi, medzi vami a deťmi? Čo chcem zmeniť? Čo dokážem zmeniť? (V nasledujúcom príspevku: Dieťa s ADHD)

2.Výber životných zručností
Ja som dala naraz hneď na začiatku šk.roka 12 zručností. Máme ich vystavené, farebné obrázky, deti ich majú na očiach, odvolávajú sa na ne. Vizualizácia je dôležitá.

3. Výber metód
Ja odporúčam hry, i projekty (prvý je uvedený v príspevku Projektová činnosť),

4. Odporúčania
- Ak sa vám niečo nepáči, sadnite si s deťmi do kruhu a dajte si vzájomnú spätnú väzbu. Ja ju robím každé dva a ž tri mesiace. Opýtam sa detí s čím sú spokojné, s čím nie sú spokojné, čo by chceli zmeniť, čo by radi robili. A vyjadrite svoje pocity aj vy. Ja nezabudnem pripomenúť, že ich mám všetkých rada, som s nimi rada a bola by som ešte radšej, keby sme spoločne vylepšili....
- To čo ,,učíte deti, využívajte aj vy. Hlavne ,,čarovnú vetu,,. Spomenutá je v nasledujúcom príspevku.
- Rituály: Pre deti sú denné rituály dôležité. Dávajú im istotu, že je všetko ako má byť. Necítia v herni chaos, cítia sa bezpečne. Rituály, alebo určitý systém vedie deti k poriadku, prehľadu o veciach okolo seba, vytvoreniu si systému aj v budúcich životných obdobiach, poriadkumilovnosti, ...
- Trvajte na svojom, stále pripomínajte, opakujte sa, buďte dôsledný, vyhýbajte sa negatívnych vyjadreniam a žiadostiam, napr. nekrič! nebež! nebi sa! ale: (využite ,,čarovnú" vetu) Prosím vás, budem rada, ak sa sa budete hrať tichšie. Budem rada, ak budeš, prosím ťa, kráčať pomalšie.
My sme si zaviedli pravidlo, že keď poviem jeden, všetci na chvíľu stíchnu a pozrú sa na mňa.
- ,,Empatické vyčkávanie"- možno to už poznáte. Napríklad: deťom chcete niečo vysvetliť a stále rozprávajú, budete čakať, pozerať na nich, a čakať. Alebo chcete im čítať, ísť na obed, zahrať sa hry, čokoľvek a deti skáču do reči ale nepustia k slovu, skúste čakať so slovami: ,,Ja čakám a oberáte seba o čas. Zdržujete seba." Pripomeňte im pravidlo o komunikácii a že budete rada, ak ich skúsia dodržiavať.

Celý rozvoj životných zručností je o rituáloch, systéme, opakovaní, dôslednosti a trénovaní.
Ako sme sa učili násobilku, abecedu, vybrané slová? Opakovať, opakovať, opakovať a potom v cvičeniach opakovali. V tomto prípade praktických a zaujímavých hrách spoznávajú zručnosti, nadobúdajú a osvojujú si ich, a v mnohých variantoch opakujú.


Z knihy Životné zručnosti a ako ich rozvíjať
,,Životné zručnosti je súbor zručností, ktoré človek potrebuje k tomu, aby mohol viesť kvalitný, uspokojujúci život, vedel rozvíjať sám seba, vytvárať a udržiavať dobré vzťahy, dokázal dosiahnuť ciele, ktoré si v danom životnom období stanoví. Patria medzi ne:
- flexibilita: Viem nájsť nové, lepšie riešenie v zmenenej situácii
- iniciatíva: Dokážem začať. Urobím to teraz.
- integrita: Som úprimný, poctivý, stojím si za slovom, neklamem.
- komunikácia: Viem citlivo povedať, čo si myslím. Viem si vypočuť druhého a snažím sa mu porozumieť.
- ohľaduplnosť: Záleží mi na druhých. Na tom, čo chcú a čo cítia.
- organizácia: premyslím si, čo budem robiť a potom to urobím.
- participácia: rád sa na niečom zúčastním a niečo urobím.
- priateľstvo: môžeš sa na mňa spoľahnúť, pomôžem ti ako len budem môcť
- riešenie problémov: dokážem riešiť problém sám a ak na to nestačím, viem vyhľadať pomoc iných.
- sebadôvera: som schopný, mám na to.
- spolupráca: viem spoločne s ďalšími niečo urobiť.
- starostlivosť: Môžem ti nejako pomôcť?
- trpezlivosť: Dokážem počkať. Dokážem dlhšie pracovať.
- snaha: Viem podať svoj najlepší výkon.
- vytrvalosť: Dokážem vytrvať v začatej práci a dokončím ju.
- zdravý rozum: Dokážem si vybrať tak, aby to bolo pre mňa aj ostatných čo najlepšie.
- zmysel pre humor: rád sa smejem a bavím, ale nie na úkor druhých.
- zodpovednosť: Môžeš sa na mňa spoľahnúť. Spravím, čo so sľúbil. Môžeš so mnou rátať.
- zvedavosť: Prečo to tak je? Ako to funguje? Povedz mi viac.
- odvaha: Konám podľa toho ako to cítim, a zvažujem riziká.
- nápaditosť: Hľadám nové riešenia.
- hrdosť: Som hrdý na to, čo dokážem.
- akceptácia: Inakosť neodsudzujem ako lepšiu či horšiu. Každý sme originálny, môžeme sa navzájom obohatiť.

Obrázky životných zručností
životné zručnosti podľa S. Kovalikovej
životné zručnosti podľa S. Kovalikovej


pravidlá

pravidlápravidlá

 pravidlá

pravidlápravidlá
 pravidlá
 pravidlápravdilá
 pravidlápravidlá
 pravidlápravidlá
 pravidlápravdilá










Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára