nedeľa 4. januára 2015

Projektová činnosť

Odišla som z veľkej školy, ale veľká škola života (toho profesionálneho) ma ešte len čakala. Plné pole pôsobnosti som dostala v malej škole v Bratislavskom kraji. Bola som nadšená. Dostala som kolegyňu, ktorá rok po mne doštudovala vysokú školu - sociálnu pedagogiku a vychovávateľstvo.
Nové prostredie, nový ľudia, deti, rodičia. Po čase sme zistili, že aj keď sme dve oddelenia, môžeme spoločne pracovať na projektoch, tvoriť, čítať, robiť čokoľvek, čo si vymyslíme. A aj tak bolo. Po roku mi táto kolegyňa odišla späť na stredné Slovensko a nastúpila znova kolegyňa, čo dva roky po mne skončila vysokú školu odbor sociálna pedagogika a vychovávateľstvo. Dva roky sme ,,frčali na projektovej činnosti". V čom spočíva: Dáte si akúkoľvek tému a obsiahnete do nej všetky TOV. Venujete sa jej aj celý týždeň, s prihliadnutím na krúžky, proste koľko vám to čas dovoľuje a hlavne, keď to deti baví. Nemáte to v mesačnom alebo ročnom pláne? Nevadí, určite ste šikovné, aby všetko bolo, ako sa vraví, košer.
Základom je príprava, jednoduché informácie, obrázkové i video materiály, tvorenie, zaujímavosť, striedanie TOV, dôslednosť.
Jedna nevýhoda: mať k dispozícii v škole interaktívnu tabuľu, projektor, poprípade internet.
Druhá vec, na ktorú treba myslieť je pozornosť detí. A je jedno, akú oblasť výchovy ste si na daný deň prichystal/a.
Skúsenosť u prvákov: nie je vhodné takúto činnosť robiť na začiatku šk. roka. Odporučila by som január - február. Pozornosť je na maxime do 15 minút, potom začne klesať. po pol hodine je dobré skončiť a robiť inú činnosť.
Skúsenosť u druhákov: Je možné začať aj skorej s takouto činnosťou, október-november. Pozornosť je na maxime tiež okolo 15-20 minút, potom klesá, po 30 až 40 minút je dobré vystriedať činnosť.
Výsledky týkajúce sa pozornosti sú moje vlastné na základe pozorovania detí, s ktorými som pracovala. Preto ich nezovšeobecňujem, ale odporúčam kontrolovať si čas.
A odozvy? Deti doma rozprávali o tom, čo sa nové dozvedeli, boli nadšené nielen deti aj rodičia. Vyskúšajte to.

Keďže je zima, ponúkam zimný projekt Arktída a Antarktída. (V prípade využitia prosím dodržte autorské práva, citovanie alebo parafrázovanie. Robte podľa svojho vedomia a svedomia. Ďakujem.)
Pomôcky: - Základné informácie o kontinentoch prispôsobené veku detí,
                  - obrázky, ku ktorým si pripravíte komentár a ktoré vystihujú oblasť: flóra, fauna, stroje, prístroje, obyvatelia, osídlenie,....
                  - video, ktoré vystihuje oblasť (zvieratká sú obľúbené)
                  - materiál na tvorenie
Postup: V závislosti na ročník, náladu, počasie, školské plány a iné okolnosti si pripravte najprv informácie a vstupnú motiváciu: príbeh, pesničku, hru.

Hra: Prestav si, že (hra max. 5 minút)
Popis: Deti sa prechádzajú po priestore a predstavujú si to a akože hrajú to, čo im vy rozprávate.
Prestav si, že je veľká zima (deti to znázorňujú, hrajú), musíš si obliecť bundu, šál, rukavice.... Nasadneš do helikoptéry, ktorá ťa odvezie na severný pól....Dáš si lyže, ....sadneš na skúter....
Rozvíjate jednoduchý príbeh a čokoľvek poviete, deti musia znázorniť. Pre ich lepšiu predstavu odporúčam s nimi hrať. Ale aj pre to, že sa lepšie zabavia, uvoľnia, nevystupujete ako autorita...

Základné informácie prepojte  s tvorivou činnosťou. Aj keď len vymaľujú obrázok, pracujte v skupinkách, nemusia všetci robiť to isté. Zo všetkých výtvorov si urobte plagát a vystavte ho. Slúži ako jeden z výstupov vašej spoločnej snahy.
V priebehu projektu si môžete pozrieť film Happy Feet (ale odporúčam až  po oboznámení sa o tučniakoch)
Taktiež zahrať hru ,,Tučniacia capkaná".
Motivácia: ,,Tučniak Pingo s kamarátmi žije v Arktíde. Spolu lovia rybky, šmýkajú sa na ľade, ale najradšej sa hrajú hru ,,capkaná“. Čo myslíte prečo?“
Realizácia: ,,Usaďme sa do kruhu, sadnime si na päty a ruky daj dlaňou dole. Ruky máme blízko seba. Vašou úlohou je predávať si signál z jednej ruky do druhej capnutím dlane o zem. Pôjdeme raz jedným smerom, raz druhým smerom. Ak sa niekto pomýli signál sa pokazil musíme ísť od začiatku. Ak sa signál preruší, taktiež musíme ísť od začiatku.“
Variácie: Pri zvládnutí jednoduchej variácie, môžeme zvoliť obmenu.
Obmena č.1: Buchnutím dlane dvakrát za sebou zmeniť smer. Tu môže vychovávateľka dovoliť každému dieťaťu iba raz využiť túto možnosť alebo viackrát.
Obmena č. 2: Prekrížiť ruky a tak si posielať signál, bez zmeny alebo so zmenou smeru.


Na záver spomeniem dôslednosť. Pýtajte sa detí, čo si zapamätali. My sme si zvykli dať po téme kvíz, tajničku, priraďovanie obrázkov. To je vaša spoločná reflexia.
A čo je tiež super, aj vy sa veľa nového dozviete.

Výsledný plagát detí vyzeral takto, pracovali na ňom deti od 1. až po 4 ročníka asi dva týždne, s tým že sme striedali TOV


Ponúkam nejaké obrázky, ale ak chcete ešte googliť, odporúčam anglicky, nájdete viac.

Eskimák - predloha

Ľadový medveď - predloha




















               

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára