štvrtok 27. augusta 2015

Hodnotenie v ŠKD

Pravidlá máme ujasnené, preto sa pozrime blizšie na hodnotenie detí v ŠKD.
Ide len o vizualnu pomôcku, ktorá je vhodnejšia pre prvakom a druhákov. Nejde o žiadne kritizovanie detí, ale po rozhovore dieťaťu ukázať, že ,,hop prekročil som hranicu, musím znášať dôsledky.,, Táto pomôcka vám môže slúžiť celý rok alebo len pár mesiacov, kedy prejdete do iného alebo nebudete hodnotiť vôbec. Je to naozaj individuálne, koľko detí, toľko metód a prístupov. Prosím nehľadajte za tým niečo pre deti strašideľné. Ďakujem.
Na začiatok pripomínam, že je dôležité:
- dieťa musí rozumieť, prečo dané pravidlá má dodržiavať a čo znamenajú
- dôslednosť, tz. nezabudnúť a neodkladať hodnotenie, trvať si na svojej sankcii.
- premyslieť si postup
- aktívne prístupovať a pozorovať deti
- ísť deťom príkladom
- vedieť sa deťom ospravedlniť
- vedieť im priznať pravdu

Prečo deti hodnotiť?

- motivácia
- reflexia
- prevencia
- osobnostný rast dieťaťa i váš

Čo počas dňa hodnotiť?

Máme BOZP, pravidlá kamarátskeho nažívania, ďalej skratka PKN. Tie musia deti dodržiavať aj počas TOV aj pri voľnej hre. A máme zámerné aktivity na rozvoj životných zručností, ďalej skratka ŽZ a mnohý z vás robia týždenné alebo mesačné projekty, v ktorých by malo ísť tiež v neposlednom rade o rozvoj ŽZ.
A aj keď to vyzerá zložito, v konečnom dôsledku si vieme hodnotenie prichystať pre dve oblasti.
1. Skupina: BOZP a PKN
Do tejto skupiny vieme zaradiť aj mnohé zručnosti, ktoré síce nerozvíjame špeciálnymi a cielenými aktivitami, ale idú ruka v ruke počas dňa a vieme dieťa upozorniť na toto pravidlo: priateľstvo, zdravý rozum, dôvera, starostlivosť, zmysel pre humor, najlepší osobný výkon, nevysmievanie sa, iniciatíva
2. Skupina: ŽZ
vieme nachystať aktivity, aj v rámci nejakého projektu, teda cielene ŽZ  pozorujeme a hodnotíme.

Ako hodnotiť?

Na začiatok si uvedome doležité veci:
- reflexia má svoje pravidlá. Aké, nájdete v ďalšom príspevku.
- nehodnote len vy, ale predovšetkým dajte možnosť, aby sa dieťa zhodnotilo samo. Dajte mu otázky, ktoré nie sú navádzajúce ale ale pomáhajú mu rozhovoriť sa: Ako by si sa ohodnotil? Porušil si nejaké pravidlo? Aké pravidlo si porušil? Aké si zvládol? Aký pocit máš, keď si to urobil? Akú sankciu si dáš? Čo urobíš nabudúce? Ako by si to urobil inak?
- hodnotiť v danom okamihu alebo hneď po činnosti, pretože deti, hlavne prvého i druhého ročníka nemajú vycibrenú predstavu o čase, čiže si nebudú zajtra pamätať, čo sa udialo.
- ak je to možné, dieťa seba samého posúva alebo prideľuje.

BOZP, PKN, plus niektoré ŽZ
Odporúčam si urobiť REBRÍK HODNOTENIA. Pozostáva zo siedmich častí.
V strede je neutrál, odkiaľ deti každý týždeň začínajú. Tri stupienky nad neutrálom sú plusové čiže +1, +2, + 3 je vrchol a tri pod neutrálom sú mínusové -1, -2, -3 je spodná. Ak sa dieťa dostane k +3 je na vás, či budete ďalej zbierať nejaké pečiatky, samolepky do slovníka, alebo rovno pochvala, či sladká maličkosť. Ja dávam pečiatky a na konci mesiaca si zrátame a kto má najviac a dostane pochvalu a cukrík. A naopak, keď sa dostane na -3 nasleduje rozhovor o pravidlách, sankcia a ak je to veľmi vážne, poznámka.
Na rebríku sa deti posúvajú: ak si hodnotíte jedáleň, ak deti pri hre urobia či vymyslia niečo výnimočné, ak sa kolektív krásne hrá, niečím vás prekvapia, za činy, ktoré vykonali sami od seba, ak si vyriešia hádku či problém sami, ak si niekto niekoho zastane či pomôže mu....
Dole sa posúva za nevhodné správanie, porušenie BOZP a PKN.
Čo sa týka ŽZ: Ak dieťa urobí chybu, ,,poruší pravidlo,, toho, čo formujeme, rozvíjame, upevňujeme, ja osobne neposúvam na rebríku Iné je ak bolo dieťa agresívne, protivné a nastalo ohrozenie. Riešim to rozhovorom a očakávam nápravu a pomerenie medzi zúčatnenými. Ak sa to opakuje, vtedy až posúvam smerom nadole.
Akú podobu to bude mať tento ,,rebrík,,  a čo bude predstavovať dieťa, je na vašej fantázii. Možností je veľa:
 - podľa ročného obdobia
- symboli,
- zvierací motív,
- dopravný prostriedok
- jeden ,,rebrík,, v strede, mená okolo
- každé dieťa svoj rebrík so svojim symbolom
- na nástenke, špendlíte
- vystrihnutý z kartónu a kolíkujete viď, popis v článku
http://vychovavatelka.blogspot.sk/2014/11/iny-kraj-iny-mrav.html

ŽZ 
Hodnotíme cielene, pozorujeme deti a opäť im dávame reflexiu a využivame aj sebareflexiu. Veľa ktivít nájdete na http://vychovavatelka.blogspot.sk/2015/01/zivotne-zrucnosti-hry.html
Pre projekty či aktivity máme zvlášť hodnotenie na nástenke. V tomto prípade je to jednoduchšie. Počas aktít vidíme, ktorému dieťaťu sa darí spolupracovať, aktívne počúvať, je iniciatívne atď. Treba zvoliť len vhodnú formu a tá záleží od vašej fantázie. Väčšina z nás volí, že jednotlivec zbiera niečo, čo mu špendlíte na nástenku. Buď si zadáte tému, ktorou sa ponesiete počas nejakého obdobia alebo sa prispôsobíte ročnému obdobiu, napriklad: každé dieťa má svojho panáčika, ktorý zbiera jabĺčka, šarkanov, ježkovi dávate pichliaće atď, v zime panáčik zbiera snehové gule, na jar zbiera včielky, na leto zmrzliny.
Podstatou je:
-dieťa získa ,,bod,, keď splní cieľ pripravenej aktivity,
- počas aktivity prejaví zvládnutú zručnosť\i, ktorú\,é rozvíjate, získa ,,bod,,
- časové obdobie zbierania si určíte, zväčša je to mesiac a vyhlásite víťaza mesiaca, ktorý získa pochvalu, odmenu...
- neodoberáme body, pretože je dôkežité sa zúčastniť, nie vyhrať. A každá snaha sa cení aspoň slovne.

Držím palce pri práci a tvorení

V prípade, že niečomu nerozumiete, neviete akú formu ,,rebríka,, zvoliť, aký projekt si zvoliť, ako by mal prebiehať, detaily a situácie hodnotenia, napíšte mi, rada vám pomôžem.
Pripájam foto môjho rebríka, pre predstavu, ale kľudne použite.
Evka




Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára