utorok 25. augusta 2015

Nastavme sa na pravidlá

Vysoká latka sa ľahšie spúšťa ako dvíha tá nízko spustená, keď si už neviete s niektorými deťmi rady a rozbíja to celý kolektív. Preto si už teraz premyslite, ako budete postupovať v najbližších týždňoch. Nespoliehajte sa na to ,,veď to bude rozbiehačka a deti nebudem ničím trápiť." Treba dobre odštartovať: Pravidlá a komunitný kruh

Stretnutie po prázdninách

Deti sú z prázdnin rozbláznené, preto je dobré seba i deti nastaviť na režim. Byť v ňom dôsledná a všetci si zvyknete.
1. Začnite stretnutie v komunitnom kruhu. Deti na seba navzájom vidia, vy vidíte na ne. Ak nemôžete sedieť na zemi, kludne dajte stoličku do kruhu a zdôvodnite to.
Už na prvom stretnutí, keď budete všetci začnite.
Rozlišujme tri kategórie, ktoré s deťmi treba prebrať.
BOZP: tam si zahrňte bezpečnostné pravidlá, pod ne sa deti podpíšu, dáte si to na viditeľné miesto a do triednej knihy si zapíšete, že deti boli oboznámené s pravidlami bezpečného ŠKD.
Ide o pravidlá, ktoré majú zabezpečiť príjemnú atmosféru v ŠKD. Prelínajú sa s rozvojom, formovaním životných zručností. Zaradiť tam môžeme: Keď chcem niečo povedať, musím ruku hore dať. Nikomu z nás nesvedčí, skákať druhým do rečí. Ohlasujem sa, keď idem domov atď. Odporúčam dopredu si ich spísať, aby ste na nič nezabudli. A na záver dajte deťom priestor na vyjadrenie vlastného názoru. aké pravidlo by ste vy zaviedli a prečo? Po uvedení každého pravidla, sa spýtajte Prečo toto pravidlo? Čo by sa stalo, keby ste ho nedodržali?


PRAVIDLÁ   BEZPEČNÉHO   ŠKOLKÉHO   KLUBU


  1. Po príchode do ŠKD odkladám školskú aktovku na určené miesto
  2. Na obed a z obeda odchádzam v sprievode pani vychovávateľky alebo pani učiteľky
  3. Dodržujem hygienické zásady
  4. Ak sa necítim dobre alebo sa zraním, okamžite to hlásim pani vychovávateľke
  5. Nikdy svojvoľne neopúšťam triedu, v prípade odchodu, oznámim dôvod pani vychovávateľke
  6. K vybaveniu a zariadeniu ŠKD sa správam šetrne
  7. S nožnicami a inými ostrými predmetmi pracujem maximálne opatrne, pod dohľadom dospelej osoby
  8. Nesmiem manipulovať s elektrickými zariadeniami, so žalúziami a oknami
  9. Pri pobyte mimo budovy sa riadim pokynmi pani vychovávateľky
  10. V priestoroch školy nebehám , správam sa bezpečne
  11. Pri odchode zo ŠKD odložím vypožičané hračky a iné potreby na pôvodné miesto.
Pravidlá kamarátskeho nažívania
Ide o pravidlá, ktoré majú zabezpečiť príjemnú atmosféru v ŠKD. Prelínajú sa s rozvojom, formovaním životných zručností. Zaradiť tam môžeme: Keď chcem niečo povedať, musím ruku hore dať. Nikomu z nás nesvedčí, skákať druhým do rečí. Ohlasujem sa, keď idem domov, hračky si netrháme z rúk, atď. Odporúčam dopredu si ich spísať, aby ste na nič nezabudli. A na záver dajte deťom priestor na vyjadrenie vlastného názoru. aké pravidlo by ste vy zaviedli a prečo? Po uvedení každého pravidla, sa spýtajte Prečo toto pravidlo? Čo by sa stalo, keby ste ho nedodržali?

Životné zručnosti
Pri každej činnosti nezabúdajme na ne a rozvíjajme ich. Viac si prečítajte v článkoch v sekcii Skúsenosti a názory, v ktorých nájdete farebné obrázky Životných zručností na nástenku
Hry nájdete na stránke: http://vychovavatelka.blogspot.sk/2015/01/zivotne-zrucnosti-hry.htmlo p

Držím palce v novom školskom roku.
Evka



štvrtok 18. júna 2015

Na jazere...

Detičky, 1. a 2. hru Vesmír milujú. Stále ju hrajú. A keď nehrajú, tak sa pozerajú a povzbudzujú svojho favorita. Vyskúšajte ju aj vy. Stačí si ju stiahnuť, vytlačiť, vyfarbiť, zalaminátovať (dlhšie vydrží) a hor sa do vesmíru. Viem, že mnohé z vás majú kopec hračiek, nových a moderných. Chce to len nájsť si čas a správnu motiváciu, prekvapiť ich a otestovať moju hru na vašich deťoch. Budem rada, ak mi pošlete foto alebo napíšete komentár.
A tie čo nemáte veľa hračiek, isto nová, originálna by vaše deti potešila. A môžete ich prekvapiť na začiatku nového roka. Veď prázky sú dlhé :D

A pridávam ďalšiu hru. Na jazere. Je to opäť v čb verzii, aby sa vám to dobre tlačila.
Vysvetlivky:
Žaba - posúva z lekna, na ktorom má jazyk o 4 políčka dozadu.
Vážka - posúva o dve políčka dopredu.
V každom riadku ešte zelené lekno, ktoré zastavuje na jedno kolo.

Je na vás, ako si to vyfarbíte. Ja to vyfarbím podľa kocky, na ktorej máme farebné guličky: Oranžová, červená, fialová,  žltá, modrá, zelená. Ako panáčiky máme zase figúrky z lidla, tie prícucky. Ale keď nemáte, klasickými figúrkami nič nepokazíte. A môžete použiť aj klasickú kocku, záleží na vás.

Zatiaľ poskytujem čiernobielu verziu, čerstvú ako chleba ráno :D
Hra má ochrannú značku, prosím ponechať. ďakujem :)



príjemnú zábavu pri príprave hry pre deti a ešte väčšiu pri samotnej hre.



streda 10. júna 2015

Vesmírna invázia

Spoločenská hra pre deti z mojej tvorivej dielne. Princíp je ako v ,,Žížaly a rebríky".

Dostaň svojho Mimozenšťana do cieľa. Hádž kockou a uži si let vesmírom.
Vysvetlivky
Miska: Zelený slíz pre ufóna: Hádžeš ešte raz.
Laserová pištol: Laser tvojho mimozenšťana zastaví: Jedno kolo nehráš.
Meteorit: Trafil ťa, posunieš sa dole. Príklad z 33 na 29, alebo zo 64 na 36...atď
Ufónska loď: Kamoš Ufón ťa zvezie, posúvaš sa hore. Napríklad z 5 na 24, zo 14 na 42...atď.

Hru mám vytlačenú na tvrdom papiery, vyfarbenú vodovky+voskovky, zalaminátovanú, figúrky sú z Lidl, kedy si to dávali k nákupu. Možno aj vaše decká také majú doma. A keď nie, isto máte klasik figúrky...

Prajem príjemnú zábavu.

PS.: v prvom políčku je moja autorská značka, prosím ponechať :)





sobota 30. mája 2015

Hry na pozornosť

Opäť pár hier na vyplnenie voľnej chvíle. Moje deti radi hrajú tieto hry. Sú to hry, ktoré sú z mojej hlavy, alebo som ich niekde zachytila. Ale neviem kde a kedy. Tak som si ich upravila a prispôsobila mojej skupine.
Nerobím tú štruktúru hier, ako v predchádzajúcich príspevkoch. V prípade, že sa budete chcieť opýtať na cieľ, spätnú väzbu atď, kľudne sa na mňa obráťte.
1. Koleno, ucho, nos
Pomôcky: žiadne
Postup: vychovávateľ sedí na stoličke, aby ho deti videli. Úlohou detí je robiť to, čo vychovávateľ hovorí, nie ukazuje. Vychovávateľ spočiatku ukazuje to čo hovorí. Potom prestane, dokonca môže švindlovať. Napríklad povie koleno, ale ukáže nos atď.  Deti postupne

2. Nebo, peklo, nos
Pomôcky: žiadne
Postup: Odporúčam hru hrať ako druhú. Vychovávateľ zase ukazuje, postupne švindľuje. Dokonca môže povedať nebo a ukázať koleno. Deti sa nesmú pomýliť. Deti, ktoré sa pomýlia, vypadávajú.

3. Čísla
Pomôcky: farebné zápisné papieriky, fixa
Postup: Na papieriky napíšete čísla od 0 do 10, alebo aj 20 ak chcete. Rozmiestnite ich po triede, deti si ich postupne pozrú. Potom papieriky otočíte. Potom deťom poviete, aby sa postavili na miesto, kde sa nachádza konkrétne číslo. Vnímajte, kto je rýchly, kto sa len pridá ku skupine...

4. Obrázky
Pomôcky: časopis, letáky, nožnice
Postup: Z časopisov, z letákov si vystrihnete jednoduché obrázky, asi 10. Potom ich rozmiestnite postupne po triede. Deti si prejdú postupne obrázky. Až prejde posledný, úlohou detí je vypísať všetky obrázky, ktoré si zapamätali.

5. Písmenká
Pomôcky: Slová natlačené na papiery, nožnice, papier
Postup: v počítači si napíšte slová. Toľko slov, do koľkých skupín chcete deti rozdeliť. Ja som mala slová mačiatko, teliatko, kuriatko. Zámerne, aby sa tam opakovali písmenká.
Slová rozstriháte na písmenká. Tieto písmenká poschovávate po triede. Ja som si vytýčila priestor a poschovávala ich pod rôzne predmety.
Deti rozdeľte do skupín, koľko máte slov. Dajte im na papieriku, ktoré slovo majú zložiť. Deti sedia v strede miestnosti v skupinkách, vždy jeden ide nájsť písmenko. Musí si zapamätať, aké písmenká hľadá. Ak nájde akékoľvek a zoberie do skupiny. Na to ide ďalšie dieťa zo skupiny, ale nesmie zobrať písmenko, ktoré už majú alebo nie je ich. Vyhráva skupina, ktorá prvá poskladá slovo. Aby sa potom nebudila, kým ostatný ešte hľadajú, skladajú zo svojich písmen ďalšie slová. Potom sa postupne skupiny spájajú a poskytnú si navzájom písmenka a spolupracujú pri tvorbe nových slov z písmen.. Až nakoniec sa spoja všetky skupinky a skladajú chvíľu slová.

6. Do vody, na breh, na ostrov
Pomôcky: Žiadne
Postup: Deti stoja pred vami. Dávate pokyny, deti robia to, čo vy vravíte. Nesmú sa pomýliť. Postupne zrýchľujete. Dieťa, ktoré sa pomýli, vypadáva.
Do vody - deti si čupnú,
vynoriť sa - deti sa postavia
na breh - krok dopredu
na ostrov - krok dozadu

Prajem vám príjemnú zábavu pri hraní sa.




sobota 16. mája 2015

Jednoduché námety na tvorenie

Už je síce teplo, ale určite si nájdete chvíľku na jednoduché tvorenie, určené pre 1. a 2. ročník ZŠ.

Odporúčania pre začínajúcich vychovávateľov:
- nachystajte si pomôcky dopredu,
- predpokladajte dopredu, čo by mohlo byť pre deti nezrozumiteľné a premyslite si, ako im ti vysvetlíte
- pri skladaní papiera si to vyskúšajte vlastnými rukami, aby ste to vedeli lepšie deťom vysvetliť,
- NÁZORNOSŤ: kreslite postup, alebo nejaké kroky deťom na tabuľu, ak niečo zabudnú, ľahko sa vrátia pohľadom na tabuľu. Ukazujte im názorne, čo majú robiť. Názornosťou zjednodušíte prácu sebe, ale predovšetkým deťom.

Dotvorenia, priatelia

1. Motýle na lúke
Pomôcky: Farebný papier, nožnice, lep, farbičky
Postup: Urobte si menšie štvorčeky z papiera (1. 2. ročník, odporúčam si ich nachystať dopredu), prehnete ich na trojuholníky, prehnete rožtek na jednom a druhom to urobte to isté zrkadlovo. Priložte k sebe, či vám to pripomína krídla. Ak áno, prilepíte ich, aby vám to neodstávalo. Potom to celé nalepíte na papier. Ozdobíte motýle a dokreslíte kvety. Nezabudnite deťom pripomínať, že kvety majú byť väčšie ako motýle.


2. Lúka
Pomôcky: chlpaté drôtiky, spodky z fliaš, penové otláčatká, listy, tempery, štetec, nádoba na vodu
Ak nemáte penové otláčatka, dajú sa vyrobiť, alebo môžete otláčať všetko, čo máte k dispozícii
Listy - nám sa najlepšie osvedčili skorocelové, dlhé i guľaté.
Postup: Deti pracujú v skupinkách (ja som mala po 3 deti), urobia si kruhy, okolo nich podľa fantázie pootláčajú pomôcky, prikreslia stonky a otlačia listy. 
Ak nemáte tempery, dajú sa použiť aj vodovky.


3. Púpavky
Pomôcky: Farebný papier, nožnice, lep, tri pomôcky rôznych priemerov na obkreslenie, 
Postup: Na rôzne odtiene žltej deti obkreslia kruhy, ktoré vystrihnú. Nastrihajú kruhy dookola, tým menej zdatným im nakreslite čiary. Na seba ich deti prilepia, a nalepia na papier. Dokreslia stonky. Na tabuľu im prekreslite list, ktorí sami nakreslia na zelený papier. Ak im to nejde, nakreslite im prvý, ktorý vystrihnú a obkreslia.
Ak sú deti šikovnejšie, môžete si vonku púpavové listy natrhať a skúsiť pretláčanie. Dáte list žilovaním na hore pod papier a voskovkou prechádzate, kým sa vám nezobrazíte. 


4. Veselý kamarát
Celý postup je na liste. Ja som deťom vytlačila iba list na ktorom sú čiary, podľa ktorých prekladáme papier. Druhý list sme mali ako ukážku, ako sa dá vyzdobiť. Moje dievčatá boli kreatívne a vyzdobili si to podľa seba.



                                 

5. Strom
Pomôcky: Modelárske drôtiky, cvikačky, krepový papier, lepiaca pištol


6. Závesné margaréty
Pomôcky: Modelársky drôtik, krepový papier



streda 13. mája 2015

Súťaž

Pripravila som si pre vás, milé kolegyne, súťaž. Ak vás zaujali Vynálezy a rozhodli ste sa niečo z toho zrealizovať, veľmi ma to teší. A práve pre vás je súťaž, ktorá bude trvať do 20.5. 2015 do polnoci.

Podmienkami sú:

1. Pozri si príspevok v sekcii Vecičky-hračičky: Vynálezy a inšpiruj sa,
2. Zdieľaj príspevok Vynálezy, pričom ikonku Facebooku nájdeš na konci príspevku Vynálezy, nad menovkami je veľa ikoniek a jedna z nich je aj malé f :)
3. Na FB pod príspevok Súťaž Vecičky-hračičky: Vynálezy, čiže do riadku Napíšte komentár, nahraj foto ako ste s deťmi vyrábali, hrali sa a bavili sa pri tom.
Splnené musia byť všetky podmienky. Jednu/jedného z vás vyberiem a odmením knižkou Malý vedec - Tomislav Sencanski, v Slovenskom jazyku.

Zaradením do súťaže súhlasíš s podmienkami súťaže.
Výherca je iba jeden a výhru obdrží  na adresu, nenárokuje si finančnú odmenu namiesto knižky.

Teším na vaše príspevky.






Vynálezy

Z knižky vyberám pokusy, celkom zaujímavé pre deti. Ale zároveň  sú to vynálezy,  o ktorých sa môžte viac pobaviť a zrealizovať to ako projektovú činnosť.
Dúha je samozrejme vynálezom Matky prirody a v letných mesiacoch býva dosť častým úkazom, Je to námet hneď na niekoľko TOV - prírodovedná, spoločensko-vedná, pracovno-technická a keď sa naučíte nejakú rečňovanke o dúhe aj esteticko-výchovná :D
Ide o hračky, ktoré si môžete vyrobiť na von. Určite o nich viete, len potrebujete oživiť pamäť a ,,nakopnúť" :-) Tak prajem veľa tvorivých síl a príjemnú zábavu pri hraní sa.
 
 

Ďalšími hračkami môže byť:
- Katapult. Je veľa návodov, hádam najjednoduchšie na výboru sú tieto na obrázkoch.

- Padák. Sáčky z desiatej, alebo malé sáčky na odpadky sa dajú využiť na túto zábavku. Môžete použiť kelímok, do ktorého spravíte diery a pripevníte ho. Alebo lekárska palička, do stredu prilepiť korok. Spravte viac variantov, a trénujte u detí predpoklady, ktorý padák bude lepší. 
A keď to bude deti veľmi baviť, môžete to mať ako celotýždňový projekt. Viac v sekcii Projekty už zajtra.

- Papierová práskačka. Isto to z detstva poznáte. Skladačka z papiera, ktorá puká :) Som si na ňu spomenula a s deťmi sme si ju poskladali. Postup som našla na stránke: 
http://www.mimibazar.cz/navod.php?id=9892

-Telefón bez elektriny a periskpp

E