Pri mnohých hrách počúvajú vaše pokyny, ktoré si hra vyžaduje. Nezámerne posilňujete pri hre tým svoju autoritu, pôsobíte nedirektívne, zabavíte sa a deti majú radosť, že ste strávili príjemné chvíle.
Prajem príjemnú zábavu.
1. Tematická oblasť výchovy:
Esteticko-výchovná činnosť
Výchovno-vzdelávací cieľ: Rozvíjať
verbálnu komunikáciu v skupine
Špecifický cieľ: spolupracovať,
dohodnúť sa, komunikovať
Obsah: Kameň, papier, nožnice
Stratégia VVČ:
-
metódy:
Motivácia, vysvetlenie, demonštrácia, pozorovanie
-
formy: Skupinová
-
prostriedky:
Žiadne
Čas: 15 minút
Realizácia: Deti rozdelíme do dvoch skupín. Snažíme sa pomiešať
skupiny a spojiť deti, ktoré sa pri neorganizovanej hre spolu nehrajú,
resp. málo prichádzajú do kontaktu pri hre.
Skupiny stoja oproti sebe v dostatočnej
vzdialenosti, aby sa navzájom pri dohadovaní nepočuli. Úlohou detí je dohodnúť
sa v skupine, či spoločne ukážu papier, kameň alebo nožnice.
Papier ukážu všetky deti v skupine
roztiahnutím rúk do strán.
Všetky deti si čupnú a objímu
si kolená – ukážu kameň.
Nožnice deti ukážu
predpažením rúk a tlieskaním.
Danú vec musia ukázať rovnako
všetci členovia skupiny. V prípade, že niekto v skupine ukáže niečo
iné, skupina prehráva a bod má skupina druhá. Skupina môže získať bod, ak
ukáže jednu z vecí, pričom papier balí kameň, kameň rozbije nožnice,
nožnice strihajú papier.
Môžeme si určiť do koľko
bodov hráme.
Reflexia pre deti: Na čo bola hra zameraná? Bolo ťažké v skupine sa
dohodnúť? Kto sa snažil najviac presadiť? Kto nehovoril nič? S kým sa
ťažko spolupracovalo?
Reflexia pre
vychovávateľa: Je nejaké dieťa, ktoré
len postáva? Je dieťa, ktoré ,,kazí“ spoluprácu? Dokážu spolupracovať deti,
ktoré sa bežne spolu nehrajú? Ktoré dieťa hru moc prežíva a ktoré naopak
Dôležité je povedať, že obe
skupiny vyhrali, lebo obe pekne spolupracovali, snažili sa dohodnúť, atď.
2. Tematická oblasť výchovy:
Esteticko-výchovná činnosť
Výchovno-vzdelávací cieľ: Rozvíjať
neverbálnu komunikáciu v skupine
Špecifický cieľ: spolupracovať,
neverbálne komunikovať, vnímať svoje okolie, vnímať blízkosť iných ľudí, prijať
fyzický kontakt.
Obsah: Pozdravy
Stratégia VVČ:
-
metódy:
Motivácia, vysvetlenie, demonštrácia, pozorovanie
-
formy: Skupinová
-
prostriedky:
Žiadne
Čas: 15 minút
Realizácia:
Deti sa voľne pohybujú po
miestnosti. Vyslovením slova STOP pozastavíte hru. Všetky deti stoja a počúvajú
ďalšiu inštrukciu. Je ich veľa, všetky naraz by si aj tak nezapamätali. Mohli
by mať tendenciu robiť ďalší ,,krok“ skôr ako treba.
1.
pokyn: ,,Pohybuj
sa po miestnosti a navzájom si pozerajte do očí. Ste akoby cudzí . ľudia, ktorí
sa prvýkrát vidia, ale chcete sa zoznámiť. Snažte sa kamaráta len očami
pozdraviť.“
2.
pokyn: ,,Pohybuj
sa po miestnosti. Na koho sa pozrieš, pozdravíš ho nielen očami, ale aj
kývnutím hlavy nadol. Toto gesto znamená akceptovanie toho človeka, že ho berieš
na vedomie, máš záujem sa s ním kamarátiť.“
3.
pokyn: ,,Pohybuješ
sa po miestnosti. Už nie sme si taký cudzí. Preto sa už pozdravíme tak, že si
pozrieme do očí a podáme si ruky. Chodíš od jedného človeka k druhému
a pozdravíte sa podaním ruky.
4.
pokyn: ,,Už sme
si celkom blízky, sme kamaráti. Preto chodíme po miestnosti a zdravíme sa
tak, že si podáme nielen ruky, ale sa aj objímeme. Skús takto pozdraviť všetky
deti v tejto skupine.“
5.
pokyn: Na
odľahčenie sa deti pozdravia ako Eskimáci, pošúchaním si nosov. ,,Eskimáci sú
celý oblečený v teplých kožuchoch a ja rukavice majú. Oni sa na znak
kamarátstva pozdravia pošúchaním si nosov o seba.
Reflexia pre deti: Na čo bola hra zameraná? Bolo ťažké sa ostatným pozerať do očí? Kto to nedokázal? Všimol si si, kto robil pri tom grimasy? Bolo ťažké, keď sa ti stále niekto pozeral do očí? Kedy je dôležité, aby sme sa pozerali druhému do očí? Bolo ťažké pozdraviť kývnutím hlavy? Čoho je to znak? Ako sa ti páčilo podávanie ruky? Bolo to príjemnejšie ako pozerať sa do očí? Ako sa ti páčilo objatie? Koho si neobjal a prečo? Ako sa ti páčilo šúchanie nosom?
Reflexia pre vychovávateľa: Je dieťa, ktoré nerešpektuje pokyny? Ktorému dieťaťu robí problém pozerať do očí, podať ruku, objať, pošúchať nos? Ktoré dieťa to berie vážne a ktoré naopak robí grimasy? Porozprávajte sa s deťmi o príjemných a nepríjemných dotykoch. Príjemné ako objatie, podanie rúk. Nepríjemné sú ,,šťuchance“, údery, sácanie, váľanie sa po sebe, vykladanie si na druhého ruky, nohy, strapatenie vlasov ... také, ktoré spôsobujú bolesť alebo sú obťažujúce.
Reflexia pre deti: Na čo bola hra zameraná? Bolo ťažké sa ostatným pozerať do očí? Kto to nedokázal? Všimol si si, kto robil pri tom grimasy? Bolo ťažké, keď sa ti stále niekto pozeral do očí? Kedy je dôležité, aby sme sa pozerali druhému do očí? Bolo ťažké pozdraviť kývnutím hlavy? Čoho je to znak? Ako sa ti páčilo podávanie ruky? Bolo to príjemnejšie ako pozerať sa do očí? Ako sa ti páčilo objatie? Koho si neobjal a prečo? Ako sa ti páčilo šúchanie nosom?
Reflexia pre vychovávateľa: Je dieťa, ktoré nerešpektuje pokyny? Ktorému dieťaťu robí problém pozerať do očí, podať ruku, objať, pošúchať nos? Ktoré dieťa to berie vážne a ktoré naopak robí grimasy? Porozprávajte sa s deťmi o príjemných a nepríjemných dotykoch. Príjemné ako objatie, podanie rúk. Nepríjemné sú ,,šťuchance“, údery, sácanie, váľanie sa po sebe, vykladanie si na druhého ruky, nohy, strapatenie vlasov ... také, ktoré spôsobujú bolesť alebo sú obťažujúce.
3. Tematická oblasť výchovy: Esteticko-výchovná činnosť
Výchovno-vzdelávací cieľ: Relaxačné cvičenie
Špecifický cieľ: spolupracovať, neverbálne komunikovať, vnímať svoje okolie, vnímať blízkosť iných ľudí, prijať fyzický kontakt.
Obsah: Pekár
Stratégia VVČ:
- metódy: Motivácia, vysvetlenie, demonštrácia, pozorovanie
- formy: Skupinová
- prostriedky: Žiadne
Realizácia:
Deti si sadnú do kruhu chrbátmi tak, aby sused mal jeho chrbát na dosah. Alebo môžu aj vo dvojiciach sedieť. Deti robia podľa vášho rozprávania kamarátovi na chrbát. Každý jeden pokyn ohľadom prípravy cesta a pečenia sa musí konať na chrbte kamaráta.
Bol raz jeden pekár. Robil aj slané i sladké koláče, a aj pizzu piekol. Ráno vstal a pustil sa do práce. do misky si nasype múku, klepne jedno vajíčko, druhé, tretie, pridá soľ, vodu, a poriadne premieša cesto. Nakrája si šunku, kukuricu, šampiňóny, Pomúčil si dosku, aby sa mu neprilepilo cesto (deti hladia chrbát), Plech si potrie troškou oleja, aby sa mu cesto neprilepilo a cesto roztlačí na plech, Na cesto natrie kečup. Poukladá nakrájanú šunku, šampiňóny a kukuricu. Nastrúha syr. Plech dá do rúry. A pečie ( šúchanie dlaňami na chrbát, vytváranie tepla). Vytiahne plech, nakrája pizzu a zje ju.
Deti sa vymenia a môžete piecť akýkoľvek koláč, s podobným postupom.
Reflexia pre deti: Ako sa vám páčila hra? Na čo bola zameraná? Bolo vám príjemne? Prečo je dôležité relaxovať, odpočívať? Ako sa volá profesia, kedy žena alebo muž uvoľňujú svalstvo? Čo na to potrebujú? Podľa veku sa rozprávame o profesii. Aké dotyky využívame a sú príjemné? (podanie rúk, objatie, pohladenie...), ktoré sú naopak nepríjemné?
Reflexia pre vychovávateľku: Kto dodržiaval pokyny? Kto ponáhľal? Komu bolo nepríjemné sa dotýkať druhého? Robil niekto srandy pri tom? Bol niekto, kto zámerne používal silu pri tom?
4. Tematická oblasť výchovy: Esteticko-výchovná činnosť
Výchovno-vzdelávací cieľ: Počúvanie pokynu
Realizácia:
Deti si sadnú do kruhu chrbátmi tak, aby sused mal jeho chrbát na dosah. Alebo môžu aj vo dvojiciach sedieť. Deti robia podľa vášho rozprávania kamarátovi na chrbát. Každý jeden pokyn ohľadom prípravy cesta a pečenia sa musí konať na chrbte kamaráta.
Bol raz jeden pekár. Robil aj slané i sladké koláče, a aj pizzu piekol. Ráno vstal a pustil sa do práce. do misky si nasype múku, klepne jedno vajíčko, druhé, tretie, pridá soľ, vodu, a poriadne premieša cesto. Nakrája si šunku, kukuricu, šampiňóny, Pomúčil si dosku, aby sa mu neprilepilo cesto (deti hladia chrbát), Plech si potrie troškou oleja, aby sa mu cesto neprilepilo a cesto roztlačí na plech, Na cesto natrie kečup. Poukladá nakrájanú šunku, šampiňóny a kukuricu. Nastrúha syr. Plech dá do rúry. A pečie ( šúchanie dlaňami na chrbát, vytváranie tepla). Vytiahne plech, nakrája pizzu a zje ju.
Deti sa vymenia a môžete piecť akýkoľvek koláč, s podobným postupom.
Reflexia pre deti: Ako sa vám páčila hra? Na čo bola zameraná? Bolo vám príjemne? Prečo je dôležité relaxovať, odpočívať? Ako sa volá profesia, kedy žena alebo muž uvoľňujú svalstvo? Čo na to potrebujú? Podľa veku sa rozprávame o profesii. Aké dotyky využívame a sú príjemné? (podanie rúk, objatie, pohladenie...), ktoré sú naopak nepríjemné?
Reflexia pre vychovávateľku: Kto dodržiaval pokyny? Kto ponáhľal? Komu bolo nepríjemné sa dotýkať druhého? Robil niekto srandy pri tom? Bol niekto, kto zámerne používal silu pri tom?
4. Tematická oblasť výchovy: Esteticko-výchovná činnosť
Výchovno-vzdelávací cieľ: Počúvanie pokynu
Špecifický cieľ: spolupracovať, neverbálne komunikovať, vnímať svoje okolie, vnímať blízkosť iných ľudí, prijať fyzický kontakt.
Obsah: Kráľ je doma
Stratégia VVČ:
- metódy: Motivácia, vysvetlenie, demonštrácia, pozorovanie
- formy: Skupinová
- prostriedky: Žiadne
Realizácia:
Keď vychovávateľka vysloví vetu: Kráľ je doma. Deti musia chodiť pomaly a potichu, nesmie byť nič počuť. Keď vysloví vetu: Kráľ nie je doma, deti môžu kričať, radovať sa, tancovať. Rýchlo striedame povely, kto poručí pravidlo, vypadáva.
Reflexia pre deti: Ako sa vám páčila hra? Na čo bola zameraná? Prečo je dobré sa odreagovať? Kedy vy musíte byť ticho? Kedy musia byť vaši rodičia ticho? Čo je to ohľaduplnosť?
Reflexia pre vychovávateľa: Kto hral hru s mierou a kto s veľkou vervou, nasadením? Kto porušoval naschvál pravidlo? Ako sa deti odreagovali?
5.Tematická oblasť výchovy: Esteticko-výchovná činnosť
Realizácia:
Keď vychovávateľka vysloví vetu: Kráľ je doma. Deti musia chodiť pomaly a potichu, nesmie byť nič počuť. Keď vysloví vetu: Kráľ nie je doma, deti môžu kričať, radovať sa, tancovať. Rýchlo striedame povely, kto poručí pravidlo, vypadáva.
Reflexia pre deti: Ako sa vám páčila hra? Na čo bola zameraná? Prečo je dobré sa odreagovať? Kedy vy musíte byť ticho? Kedy musia byť vaši rodičia ticho? Čo je to ohľaduplnosť?
Reflexia pre vychovávateľa: Kto hral hru s mierou a kto s veľkou vervou, nasadením? Kto porušoval naschvál pravidlo? Ako sa deti odreagovali?
5.Tematická oblasť výchovy: Esteticko-výchovná činnosť
Výchovno-vzdelávací cieľ: Počúvanie pokynu
Špecifický cieľ: Vnímavosť, postreh, sústredenie
Obsah: Nos, koleno, zem
Obsah: Nos, koleno, zem
Stratégia VVČ:
- metódy: Motivácia, vysvetlenie, demonštrácia, pozorovanie
- formy: Skupinová
- prostriedky: Žiadne
Realizácia:
Deti sedia v kruhu na koberci. Postupne im hovoríte, čoho sa majú dotknúť. Nosa, kolena a zeme. Zrýchľujete, kto sa pomýli, vypadáva. Môžete aj klamať tým, že ukazujete s nimi, a zámerne ukážete niečo iné ako ste povedali. Deti by mali prísť na to, že je lepšie sa nepozerať na vás, alebo mať zatvorené oči. (Skúste deťom neradiť v tejto veci, aby na to prišli, ak keď neprídu, hru môžete hrať aj inokedy. Lebo ak im prezradíte fintu, už to nebude ono)
Reflexia pre deti: Ako sa vám páčila hra? Na čo bola zameraná? Čo by ste zlepšili, alebo čo urobíte preto, aby ste sa nemýlili? Prečo nie je správne klamať? (Ak sa vám stane, že dieťa tvrdí, že sa nepomýlilo a ostatní alebo vy ste ho videla) Čo znamená Lož má krátke nohy?
Reflexia pre vás: Ktoré dieťa sa sústredilo? Ktoré prišlo na fintu? Koho to nebavilo? Kto zámerne vypadával? Kto klamal, že sa nepomýlil a pomýlil sa?
Realizácia:
Deti sedia v kruhu na koberci. Postupne im hovoríte, čoho sa majú dotknúť. Nosa, kolena a zeme. Zrýchľujete, kto sa pomýli, vypadáva. Môžete aj klamať tým, že ukazujete s nimi, a zámerne ukážete niečo iné ako ste povedali. Deti by mali prísť na to, že je lepšie sa nepozerať na vás, alebo mať zatvorené oči. (Skúste deťom neradiť v tejto veci, aby na to prišli, ak keď neprídu, hru môžete hrať aj inokedy. Lebo ak im prezradíte fintu, už to nebude ono)
Reflexia pre deti: Ako sa vám páčila hra? Na čo bola zameraná? Čo by ste zlepšili, alebo čo urobíte preto, aby ste sa nemýlili? Prečo nie je správne klamať? (Ak sa vám stane, že dieťa tvrdí, že sa nepomýlilo a ostatní alebo vy ste ho videla) Čo znamená Lož má krátke nohy?
Reflexia pre vás: Ktoré dieťa sa sústredilo? Ktoré prišlo na fintu? Koho to nebavilo? Kto zámerne vypadával? Kto klamal, že sa nepomýlil a pomýlil sa?
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára