Aktivity na rozvoj životných zručností
Sú to hry, ktoré hrávam s deťmi opakovane s časovým odstupom. Hry neviem presne od koho sú, mnohé sú moje, mnohé som sa naučila na táboroch, školeniach....Vyhlasujem, že hry sú mnou spracované, nie sú kópiou z diplomovej alebo inej práce, a v neposlednom rade sú mnou vyskúšané.
1. ,,Čarovná veta“
Cieľ: pomenovať
emócie, rozvíjať si empatiu, používať ja správu, aktívne počúvať kamaráta
Pomôcky: obrázky
rôznych emócií, ,,smajlíci“ na papieri
Čas: 20
minút
Motivácia:
Aké pocity poznáš? Kedy máš také pocity? Aké pocity môže prežívať tvoj kamarát,
keď...? Čo je to žalovanie? Ako sa cítiš, keď na teba niekto žaluje?
Realizácia:
Vysvetlila som deťom kedy, prečo a ako používať ja správu. ,,Nepáči sa ti,
ak ti kamarát robí zle, niečo ti berie, bije ťa, a ty si z toho
smutný, nahnevaný,... povedz mu čarovnú vetu. Povedz mu ju nahlas a zrozumiteľne,
aby sme ju všetci počuli. Nechoď hneď mne žalovať, ale skús si to s ním povedať.
Tá čarovná veta znie: Cítim sa.....,
keď............, pretože............, prosím ťa, aby.................... . Túto
vetu budeme používať od tohto momentu, vždy keď sa ti nebude niečo páčiť, ale
môžeš ju použiť, aj keď budeš chcieť niekoho pochváliť.“ Následne sme si
vyskúšali pozitívnu ja správu. Vysvetlili sme si i druhú časť úlohy. ,,Na
koberci sú obrázky rôznych osôb (Obrázok 2), ktoré predstavujú nejakú náladu,
emóciu a smajlíci. Vyber si jeden obrázok osoby a jedného smajlíka.
Toho si daj pred seba. Popíš, čo vidíš na obrázku. Akú náladu má osoba na
obrázku? Prečo má podľa teba takú náladu? Čo sa jej mohlo stať, prihodiť? Nájdi
smajlíka u kamarátov, ktorý by súhlasil s tvojím obrázkom. Nezabudni
poprosiť.“
Reflexia pre
deti: Ako sa ti hra páčila? Na čo bola hra zameraná? Ako sa pokúsiš
s kamarátom vyriešiť problém, skôr než požiadaš o pomoc pani
vychovávateľku?
Reflexia pre
vychovávateľku: Pomalšie hovoriť v krátkych vetách, medzi prvou
a druhou časťou aktivity zaradiť pohybovú hru, nie za každú cenu dokončiť
aktivitu. Poprípade rozdeliť aktivitu na samostatné časti.
2. Tučniakova ,,capkaná“
Cieľ:
spolupracovať, nímať kamaráta, čo robí, sústrediť sa, nevysmievať sa a nekričať na kamaráta,
keď sa pomýli
Pomôcky:
žiadne
Čas: 15
minút
Motivácia:
,,Tučniak Pingo s kamarátmi žije v Arktíde. Spolu lovia rybky,
šmýkajú sa na ľade, ale najradšej sa hrajú hru ,,capkaná“. Čo myslíte prečo?“
Realizácia:
,,Usaďme sa do kruhu, sadnime si na päty a ruky daj dlaňou dole. Ruky máme
blízko seba. Vašou úlohou je predávať si signál z jednej ruky do druhej
capnutím dlane o zem. Pôjdeme raz jedným smerom, raz druhým smerom. Ak sa
niekto pomýli signál sa pokazil musíme ísť od začiatku. Ak sa signál preruší,
taktiež musíme ísť od začiatku.“
Variácie:
Pri zvládnutí jednoduchej variácie, môžeme zvoliť obmenu.
Obmena č.1:
Buchnutím dlane dvakrát za sebou zmeniť smer. Tu môže vychovávateľka dovoliť
každému dieťaťu iba raz využiť túto možnosť alebo viackrát.
Obmena č. 2:
Prekrížiť ruky a tak si posielať signál, bez zmeny alebo so zmenou smeru.
Reflexia pre
vychovávateľku: Hru odporúčam hrať s deťmi. Aby to bolo spravodlivé,
vždy začína vychovávateľka. Až neskôr deti pochopia, že nie je dôležité byť
prvý alebo začať, ale zúčastniť sa, vtedy môže začať dieťa. Aj keď sa desaťkrát
pomýlia, treba začať od začiatku. Vyvoláva to napätie a deti sa musia
vyrovnať s pocitom hnevu, že to niekto pokazil. Vychovávateľka očakáva, že
niekto bude komentovať, žundrať, alebo stratí záujem, tým sa však u detí
upevňuje trpezlivosť a vnímavosť. Viackrát za mesiac opakovať hru.
3. Písmenká
Cieľ:
spolupracovať, dokázať sa dohodnúť, uvedomiť si význam celku, rozvíjať
tvorivosť a koordináciu
Pomôcky:
žiadne
Čas: 15
minút
Motivácia:
,,Stroskotali sme na pustom ostrove. Aby vás zachránili, z dreva musíte na
pláži vytvoriť odkaz. Vy ste teraz kmene, drevá, konáre, halúzky.“
Realizácia:
Deti som rozdelila do skupín. Ideálne bolo 4 deti v jednej skupine. Úlohou
každej skupiny bolo vytvoriť z tiel písmenká, ktoré si budú zapisovať,
a potom prečítajú slovo, ktoré im vyšlo. Prvý ročník mohol vytvárať svoje
meno alebo slovo, ktoré sa učili písať. Deti mohli pri tom stáť, ležať lebo
sedieť.
Variácie:
Po každom písmene povymieňať deti, zadať rovnaké písmenko, vytvárať ľubovoľné
písmenká. Všetky skupiny sa dohodnú, aké slovo vytvoria. Určia si medzi sebou,
ktorá skupina aké písmeno bude mať a potom vytvoria telami slovo.
Reflexia pre
deti: Ako sa ti hra páčila? Na čo bola hra zameraná? Ako sa ti
spolupracovalo s kamarátmi? Bol v tvojej skupine niekto, kto nevedel
spolupracovať? Bol niekto, kto veľmi pekne spolupracoval? Použi ,,čarovnú vetu“
a povedz kamarátovi, čo sa ti nepáčilo/páčilo. Bola to ľahká/ťažká úloha?
Reflexia pre
vychovávateľku: Pri takomto správaní je pre vychovávateľku dôležitá
trpezlivosť a povzbudzovanie ostatné detí, aby dali šancu takýmto deťom
a boli im nápomocné a mali s nimi trpezlivosť. Taktiež slovne/na
nástenke hodnotenia podporiť snahu všetkých detí.
4. Predstav si, že....
Cieľ: Rešpektovať
pokyny, dbať na bezpečnosť pri hre, rozvíjať si predstavivosť
Pomôcky:
žiadne
Čas: 10
minút
Motivácia:
,,Určite si radi predstavuje rôzne situácie, pozeráte rôzne napínavé rozprávky
a my sa do takej dobrodružnej rozprávky vydáme a pomocou mojej sa to celé
odohrá.“
Realizácia:
Rozpráva som deťom jednoduchý príbeh s gradáciou. Deti presne hrali, čo som im
rozprávala. Ak bolo porušené nejaké pravidlo, ktoré sme si určili na začiatku
hry, použila som slovo STOP. (Hraj presne podľa príbehu, bezpečne sa hrám, tichšie
rozprávam)
Variácie:
Príbeh sa môže zastavovať ,,..ale zrazu..., ale čo to...?“ alebo iné
nedokončené myšlienky a deti tvoria príbeh spolu.
Reflexia pre
deti: Ako sa ti hra páčila? Čo sa ti na nej páčili/ nepáčilo? Na čo bola
hra zameraná? Čo by si zmenil? Čo si si všimol?
Reflexia pre
vychovávateľku: Vyžaduje sa dobrá fantázia vychovávateľky. Využíva prvky
dramatickosti a dopĺňa dej tým, čo majú deti radi (sladké, lego,
dinosaury, kone, zvieratá,...) a vtipom. Avšak môže očakávať, že
niektoré deti to bude navádzať k blázneniu, ktoré môže narušiť hru a
bezpečnosť ostatných. Opäť je dôležité, aby vychovávateľka dobre deti sledovala
počas hry, chválila ich a využívala
slovo STOP.
5. Spolupráca-nespolupráca
Cieľ: Byť
súčasťou skupiny, dohodnúť sa na postupe, spoločne prezentovať, predviesť
činnosť, dodržať dohodu
Pomôcky:
žiadne
Čas: 30
minút
Motivácia:
Slovná pochvala a vďaka pre všetky deti, povzbudenie, vyvolať napätie, že ide
o ťažkú hru, ale že to zvládnu.
Realizácia:
Rozdelila som deti na dve skupiny. Prvá skupina išla za dvere a povedala
som im, aby si nacvičili scénku, v ktorej zahrajú spoluprácu. Po zahraní
celej scénky deti (diváci) hádajú, čo prvá skupina zahrala. Potom išla za dvere
druhá skupina a prichystala si scénku, v ktorej sa dohodli ako
zahrajú ,,nespoluprácu“.
Reflexia pre
deti: Ako sa ti hra páčila? Na čo bola zameraná? Čo by sme zlepšili? Čo si
si všimol? Za čo by ste sa pochválili? Koho by ste pochválili? Použi ,,čarovnú
vetu“.
Reflexia pre
vychovávateľku: Pri deťoch prvého a druhého ročníka deti naviesť na
to, čo v scénke zahrať. Je dôležité
nezabudnúť pochváliť všetky deti, používať ,,čarovnú vetu“, byť dôsledná,
dotiahnuť hru do konca, sledovať deti.
6. Dážď
Cieľ:
Dodržať presné pokyny, vnímať svojho kamaráta, resp. celú skupinu, rozvoj
trpezlivosti
Pomôcky:
žiadne
Čas: 15
minút
Motivácia:
,,Aké počasie máme na jeseň? Aj ty si rád obuješ gumáky a čľapkáš sa vo vode?
My sa na dážď zahráme.“
Realizácia:
Deti stáli v kruhu. Podstatou bolo odovzdávať si zvuk od jedného dieťaťa
k druhému. Začínala som ja a začala som si šúchať dlaňami, zvuk sa
šírli od jedného k druhému atď. až prišiel späť ku mne. Pokračovala
som ďalším zvukom – lúskanie, ale deti stále šúchali, až sa zadaný zvuk
k nim nedostal. Opäť sa zvuk dostal späť ku mne. Ďalší zvuk bol jemné
tlieskanie, búchanie do stehien, dupanie, a potom sa vracali zvyky späť –
búchanie do stehien, jemné tlieskanie, lúskanie, šúchanie dlaní.
Variácie:
Ak deti nevedia lúskať, môžu ústami a jazykom vydávať zvuk koníka (logopedické
cviky). Ak sa niektoré dieťa pomýli vrátime sa naspäť daným zvukom od
začiatku. Po zvládnutí pridáme relaxačné
cviky. ,,A vyšlo slniečko, popreťahovalo sa. Semienko v zemi začalo
klíčiť, potom mu vyrástol jeden lístok, potom druhý, ťahá sa pomaly hore, až
nám vyrastie malý stromček.“
Reflexia pre
deti: Ako sa ti páčila hra? Na čo bola zameraná? Ako sa to prejavilo? Koho
by si pochválil? Koho by si o niečo požiadal, aby to nerobil? Použi
čarovnú vetu?
Reflexia pre
vychovávateľku: Vyžaduje sa aktívna účasť vychovávateľky, ktorá začína. To
isté platí ako pri hre Tučniačia ,,capkaná“. Ak zvolí, že po pomýlení sa
vraciame od začiatku, treba deti slovne motivovať, byť trpezlivá. Aj keď to
deti nezvládnu na prvýkrát, pochváliť, podporiť správanie. Hru odporúčam
opakovať viackrát v priebehu tréningu.
7. Balón nespadni
Cieľ:
Udržať balón vo vzduchu, byť súčasťou skupiny a mať svoju úlohu
v nej, rozvoj trpezlivosti, nenadávať kamarátovi pri chybe, koordinovať
pohyby, vytvoriť spoločnú stratégiu na dosiahnutie cieľa
Pomôcky:
balón
Čas: 10
minút
Motivácia:
,,Aké je to lietať? Už si niekedy letel lietadlom? Predstav si, že letíš. Čo je
pri tom dôležité? Kedy môžeš pri tom spadnúť? Čo by sa ti mohlo stať? Nedajme
nášmu balónu šancu spadnúť, buďme mu ochrannou sieťkou.“
Realizácia:
Po vysvetlení cieľa a pravidiel hry, sa deti pohybovali po priestore. Dala som pravidlo:
Každý musí dostať šancu na odrazenie balóna. Odrážali balón, aby nespadol na
zem.
Variácie:
Vychovávateľka môže pridať ďalší balón, môže zadať, aby odrážali len pravou
alebo ľavou rukou, skákali chvíľu na jednej nohe, atď.
Reflexia pre deti:
Ako sa vám páčila hra? Na čo bola hra zameraná? Čo ste si všimli? Bol niekto,
kto ani raz netrafil balón? Čo by si zmenil? Chceš niekomu niečo povedať?
Povedz mu to cez čarovnú vetu.
Reflexia pre
vychovávateľku: Vychovávateľka musí dbať na bezpečnosť pri hre, keďže deti
majú hlavu hore a pozerajú hore, nevnímajú, či do niekoho nenarazia.
8. Zachráni ťa objatie
Cieľ:
Zažiť blízky kontakt, dôverovať kamarátovi, dodržiavať bezpečnosť
a pravidlá hry
Pomôcky:
žiadne
Čas: 15 minút
Motivácia:
,,Kedy sa cítiš bezpečne? Kto ťa najviac objíma? Koho ty objímaš?
Realizácia:
Deti behali po priestore, jeden naháňal.
Snažili sa mu uniknúť a zachrániť sa mohli tým, že ich kamarát objal. Striedala
som deti, ktoré naháňali.
Variácie:
Záchrana môže byť aj objatie od troch a viacerých detí.
Reflexia pre
deti: Ako sa vám páčila hra? Na čo bola zameraná? Kto najviac objímal?
Prečo? Kto neobjímal ani raz? Prečo? Čo ste si všimli?
Reflexia pre
vychovávateľku: Vychovávateľka dbá na bezpečnosť pri hre
9. Ruky, nohy
Cieľ: Byť
súčasťou celku, ktorý splní úlohu, nadobudnúť pocit významnosti, dodržiavať
pravidlá a pokyny
Pomôcky:
žiadne
Čas: 10
minút
Motivácia:
Vyvolať pocit napätia a vzrušenia, že ideme hrať veľmi náročnú hru. Povzbudiť
deti, že sú šikovné a určite nebudú mať s tým problém.
Realizácia:
Deti boli rozdelené do menších skupín. Úlohou bolo splniť pokyn resp.
podmienku, koľko rúk a nôh musí byť na zemi.
Reflexia pre
deti: Ako sa vám páčila hra? Na čo bola zameraná? Darilo sa vám
spolupracovať? Chceš niekomu niečo povedať? Pochvalu alebo prosbu o nápravu?
Použi ,,zázračnú vetu“.
Reflexia pre
vychovávateľku: Je dôležité, aby deti dostali priestor na poradu, ako úlohu
zvládnuť, splniť.
10. Najmenší priestor
Cieľ:
Zažiť pocit blízkosti, spoločne splniť úlohu, byť významný pre skupinu, dbať na
bezpečnosť pri hre
Pomôcky:
Veľký hárok papier
Čas: 10
minút
Motivácia:
,,Predstavte si, že ste na lodi. Plavíte sa, ale zrazu sa začnete postupne
potápať. Musíte sa všetci zachrániť.“
Realizácia:
Deti som rozdelila na menšie skupiny. Každá dostala hárok papiera veľký ako
veľký výkres. Postupne som každej skupine odtrhávala kúsok z papiera. Deti sa
museli natlačiť tak, aby boli všetci na ploche papiera.
Reflexia pre
deti: Ako sa vám páčila hra? Bola hra niekomu nepríjemná? Na čo bola
zameraná? Čo ste museli urobiť, aby ste sa všetci zachránili?
Reflexia pre
vychovávateľku: Vychovávateľka sleduje všetky skupiny, dohliada na
bezpečnosť. Deti sa budú chcieť dvíhať navzájom. Keďže nemajú toľko sily,
netrháme veľa z papiera.
11. Puzzle
Cieľ: Dodržať
pravidlá hry, rozvoj trpezlivosti a spolupatričnosti, nevzdávať sa a dokončiť
hru
Pomôcky:
Puzzle, šatka
Čas: 30
minút
Motivácia:
,,Zaspievame si pesničku jeden, dva, tri, štyri, päť, už to vieme naspamäť. Už
sme spolu tri mesiace a verím, že tak ako vieme počítať, dokážeme veľmi dobre
spolu spolupracovať a zvládneme poskladať puzzle netradičným spôsobom. Určite
máte svojich super hrdinov, ktorí majú svoje super schopnosti. Aj vy budete mať
teraz určité schopnosti a musíte spolupracovať tak, aby ste zvládli splniť
úlohu. Odhaliť, čo sa skrýva na obrázku a tým dokážete poraziť zloducha.
Realizácia:
Rozdelila som deti do trojčlenných skupín. Jednému dieťaťu som zaviazala oči
šatkou. Dvaja členovia skupiny mali za chrbtom ruky. Len slovne dieťaťu so
zaviazanými očami radili, ako má narábať s puzzlami.
Reflexia pre
deti: Ako sa vám hra páčila? Na čo bola zameraná? Ako si sa cítil so
zaviazanými očami?
Reflexia pre
vychovávateľku: Je na vychovávateľke či si všetky deti rozdelí, alebo časť
nechá ako pozorovateľov. Je to náročné v tom, že musí sledovať viac skupín
na raz, povzbudzovať ich, slovne motivovať k dokončeniu hry. Treba zvoliť
jednoduché puzzle, s malým počtom dielikov. Hra sa dá hrať viackrát
s výmenou detí a puzzlí, resp. puzzlí s vyšším počtom dielikov.
Na záver treba všetkých ohodnotiť.
12. Kocky I
Cieľ:
Dohodnúť sa na stratégii, dodržať dohodu, dodržať pravidlá hry, mať pocit
dôležitosti v skupine
Pomôcky:
Drevené kocky poprípade lego kocky
Čas: 25
minút
Motivácia:
,,Zaspievajme si pesničku Pec nám spadla. Vy sa tiež zahráte na staviteľov
a spoločne postavíte stavbu.
Realizácia:
Rozdelila som deti do dvoch, prípadne viacerých skupín. Každá skupina bola na
opačnom konci koberca (hracieho priestoru). Po vysvetlení pravidiel si dohodli
stratégiu, ako budú postupovať, aby úlohu splnili.
Pravidlá: Pri
škatuli s kockami je vždy iba jeden hráč tvojej skupiny. Berie sa vždy iba
jedna kocka. Ak niektorá skupina poruší pravidlo, druhá skupina získava bod
v spolupráci.
Po dohodnutí
stratégie boli skupiny chrbtom k sebe. V strede hracej plochy bola
škatuľa s kockami. Zadala som im vybudovať ľubovoľnú stavbu, alebo písmenko,
písmenká.
Variácie:
Úloha môže mať časové ohraničenie aj kratšie. Môžeme zadať z koľkých
kociek musí byť stavba, písmenko postavané.
Reflexia pre
deti: Ako sa vám páčila hra? Na čo bola zameraná? V čom bola ťažká?
V čom bola ľahká? Čo ste si všimli? Čo by ste zlepšili? Koho by ste
pochválili?
Reflexia pre
vychovávateľku: Je dôležité dať deťom priestor na dohodu, koľko potrebujú.
Vychovávateľka musí dobre sledovať skupiny, stále pripomínať pravidlo: Jedna
kocka, jeden hráč. Povzbudzovať v spolupráci. Na záver všetkých slovne
ohodnotiť (na nástenke hodnotenia).
13. Kocky II
Cieľ:
Dohodnúť sa na stratégii, dodržať dohodu, dodržať pravidlá hry, mať pocit
dôležitosti v skupine, dohodnúť sa, aby obe skupiny úlohu splnili,
pochopiť význam a dôležitosť spolupráce, pochopiť, že nejde o čas
a rýchlosť ale o spoluprácu
Pomôcky: Drevené
kocky, poprípade lego
Čas: 20
minút
Motivácia:
,,Boli raz dvaja súrodenci Peťko a Paľko. Mamička ich poprosila, aby si
upratali izbu. Peťko chcel vysávať a Paľko utrieť prach na poličkách. Tak dal
všetky hračky na zem, zatiaľ čo Peťko išiel pre vysávač. Keď chcel Peťko vysávať,
hračky na zemi mu zavadzali. Chlapci sa pohádali. Tak nebol ani prach utretý
ani povysávané. Obidvaja trucovali na svojich posteliach. Mali aj mladšiu
sestru Mišku. Tá zobrala handru a začala utierať prach. Chlapci sa
nechceli nechať zahanbiť a tak začali sestre pomáhať. Keď to mali hotové,
Peťko mohol povysávať. Chlapci vtedy pochopili, že sa nedá robiť všetko naraz.
Keď budú nabudúce upratovať, najprv Peťko pomôže Paľkovi a potom Paľko
Peťkovi.“
Realizácia:
Deti som rozdelila do dvoch skupín a do stredu som dala menej kociek ako
obe skupiny potrebujú (menej ako 20).
Pravidlá: Pre
kocky idú dvaja hráči. Vytvorte kvetinu, ktorá bude z 10 kociek. Obe
skupiny musia splniť úlohu.
Deti dostanú
priestor na vytvorenie stratégie, možné otázky. Podstata hry je v tom, že
k dispozícii je o x kociek menej, ako potrebujú. Teda ani jedna
skupina, resp. tá, ktorá si rýchlejšie zoberie kocky, úlohu splní
Variácia:
Pre kocky môže ísť len jedno dieťa. Môžu skladať iný tvar, písmeno
Reflexia pre
deti: Ako sa vám hra páčila? Na čo bola zameraná? Čo bolo ťažké? Čo by ste
zlepšili? Ak chceš niekomu niečo povedať, použi čarovnú vetu.
Reflexia pre
vychovávateľku: Vychovávateľka by si mala dopredu poskladať to, čo zadá
deťom ako úlohu. Dôležité je dať priestor na prípravu a vytvorenie
stratégie. Nechať deti, aby prišli na to, že úlohu splnia obe skupiny iba vtedy
ak sa dohodnú o požičaní si kociek navzájom. Hra sa dá hrať opakovane
s odstupom času už len jedenkrát.
14. Stoličky
Cieľ:
Dohodnúť sa na stratégii, dodržať dohodu, dodržať pravidlá hry, mať pocit
dôležitosti v skupine, dohodnúť sa, aby obe skupiny úlohu splnili,
pochopiť význam a dôležitosť spolupráce, pochopiť, že nejde o čas
a rýchlosť ale o spoluprácu
Pomôcky: Stoličky
Čas: 20
minút
Motivácia:
,,Štyri nohy, hlavu žiadnu, cez deň si rád sadáš na ňu.
Čo je to? Každá skupina bude mať prísne tajnú
úlohu. Poďme na to.“
Realizácia:
Deti som rozdelila do dvoch skupín. Každej skupine som tajne zadala úlohu.
Jedna skupina mala stoličky ukladať do kruhu a členovia skupiny si mali na
každú druhú sadnúť. Druhá skupina mala tie isté stoličky ukladať späť do lavíc.
Reflexia pre
deti: Ako sa vám páčila hra? Bolo ťažké to zvládnuť? Na čo bola zameraná?
Čo nám z tejto hry vyplýva? Čo ste si všimli?
Reflexia pre
vychovávateľku: Dôležité je dať priestor na prípravu a vytvorenie
stratégie. Nechať deti, aby prišli na to, že úlohu splnia obe skupiny iba
vtedy, ak sa dohodnú o požičaní si stoličiek navzájom. Hra sa dá hrať iba
jedenkrát. Vyžaduje si to dávať pozor na bezpečnosť pri hre a byť
trpezlivý a nezasahovať do hry.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára